در ۸ سال اخیر ۸ تا ۱۰درصد افزایش تولید لوازم خانگی داشتیم.

در ایران با توجه به حجم انواع لوازم خانگی حدود ۶,۵ مییارد دلار گردش مالی داریم که ۲.۲ میلیارد دلار آن مختص کالاهای سفید و حجیم است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا) عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، اظهار داشت: در دنیا با توجه به توسعه شهرنشینی، لوازم خانگی از حساسیت بالایی برخوردار است و تولید کنندگان نسبت به رتبه انرژی و برچسب زیست محیطی آن کالاها حساسیت بالایی دارند.

هاشمی گفت: گردش مالی لوازم خانگی در دنیا در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار بوده که ۳۶۰ میلیارد دلار آن در کالاهای سفید و حجیم است و انتظار رشد ۷درصدی سالانه را به لحاظ گردش مالی در بازار دارد که در سال ۲۰۲۶ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۷ میلیون قطعه لوازم خانگی در کشور تولید و تامین شده گفت: با هدف گذاری و حمایت های دولت برای سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۹ میلیون قطعه در کشور تامین خواهد شد که با توجه به ظرفیت های موجود و ارز مصرفی بهتر است بانک مرکزی اولویت های بیشتر و بهتری در این خصوص به تولیدات داخل اختصاص دهد.

هاشمی با تاکید بر شعار یک دهه اخیر کشور بر حمایت از تولید تصریح کرد: در خیلی از کالاها می توان نیاز کشور را با تولید داخلی تامین کرد ولی همچنان در برخی کالاهای همچون ماکروویو، اسپیلیت یونیت، قهوه ساز و چندکاره ها کمبود وجود دارد.

وی تصمیمات جزیره ایی، عرضه ناکافی مواد اولیه، قیمت گذاری های دستوری را از عمده مشکلات این بخش دانست و افزود: طبق آمار سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی ۱۳است ولی ۶۸ درصداز مالیات کل کشور را پرداخت می کند که تناسبی بین تولید ناخالص داخلی و سهم مالیات صنعت وجود ندارد که با اینکار سفره صنعت و تولید روز به روز کوچکتر می شود.

هاشمی بیان کرد: تخصیص ارز گروه کالایی ۲۲ و ۲۳ که اولویت بالایی دارند تقریباً ۴۴ روز زمان می برد و ۳۲ روز تمدید آن، لوازم خانگی در گروه کالاهای ۲۴ و۲۵ تخصیص ارزش ۵۲ روز با ۴۰ روز تمدید زمان بر است که بایستی دولت در این زمینه تمهیداتی بیاندیشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha