وزارت بهداشت در راستای تسهیل فرزندآوری چه اقدامی انجام داده است؟

طبق اعلام مسؤولان، تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ، وزارت‌ بهداشت ضمن عمل به تعهدات خویش، تعداد مراکز درمان ناباروری سطح دو کشور را به عدد ۴۰ و تعداد مراکز سطح سه را به عدد ۱۰۳ رسانده است. این به معنای آن است که وزارت بهداشت توانسته تا سه برابر تکلیف قانونی، اقدام به تأسیس مراکز درمان ناباروری کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)مجلس با تصویب قانون جوانی جمعیت برای هر یک از دستگاه‌های دولتی که در افزایش جمعیت می‌توانند نقش ایفا کنند، تکالیفی را معین نموده است. در همین راستا وزارت بهداشت به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نهادهای دولتی در زمینه سلامت جامعه، ۴۰ درصد احکام این قانون را برعهده دارد. چندی پیش عین‌اللهی در اظهاراتی اعلام کرد که وزارت بهداشت به ۹۵ درصد از تعهدات خود در این طرح عمل کرده و دستگاه برتر اجرایی در حوزه جمعیت شناخته می‌شود.

ماده ۴۱، برای افزایش مراکز درمان ناباروری

مجلس در ماده ۴۱ قانون جوانی جمعیت وظایفی را در زمینه راه‌اندازی مراکز ناباروری برای وزارت بهداشت مشخص کرده است. طبق این ماده، وزارت بهداشت بایستی حداکثر ظرف دو سال به ازای هر دانشگاه علوم پزشکی، حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح دو تاسیس کند. همچنین این وزارت‌خانه موظف است که طی این مدت به ازای هر استان، حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح سه نیز راه‌اندازی کند. به عبارت دیگر بایستی در پایان سال دوم پس از اجرای قانون جوانی جمعیت، حداقل ۵۰ مرکز درمان ناباروری سطح دو و ۳۰ مرکز درمان ناباروری سطح سه تاسیس شده باشد.

به گفته کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ، این وزارت‌خانه ضمن عمل به تعهدات خویش، تعداد مراکز درمان ناباروری سطح دو کشور را به عدد ۴۰ و تعداد مراکز سطح سه را به عدد ۱۰۳ رسانده است. این به معنای آن است که وزارت بهداشت توانسته تا سه برابر تکلیف قانونی، اقدام به تاسیس مراکز درمانی سطح سه نماید. وی معتقد است در حالی این وزارت‌خانه به چنین دستاوردی رسیده که ۸۵ درصد از موارد درمان ناباروری در مراکز سطح سه انجام می‌گیرد.

ظرفیت پذیرش متخصصان ناباروری بومی افزایش می‌یابد

یکی از قوانین تاسیس مراکز درمان ناباروری سطح سه، حضور متخصصان ناباروری است. در واقع مراکز سطح دو صرفا با حضور یک متخصص زنان می‌تواند شروع به فعالیت کند. اما راه‌اندازی مراکز درمانی سطح سه، که نقش مهم‌تری در درمان ناباروری دارند، نیازمند متخصص زنانی است که بورد تخصصی ( فلوشیپ ) ناباروری را کسب کرده باشد. علاوه بر این، مقیم نبودن این متخصصان در شهرهای کوچک، باعث اختلال در روند خدمات‌دهی به زوج‌های نابارور نیز شده است.

در تبصره اول ماده‌ ۴۱ قانون جوانی جمعیت، وزارت بهداشت موظف گردیده است که طی پنج سال، متخصصان ناباروری مورد نیاز برای فعالیت مراکز درمان ناباروری را تامین نماید. در همین راستا چندی پیش باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، با طرح و تصویب موضوع در شورای معین و نشست شورا، میزان جذب افراد در رشته فلوشیپ ناباروری افزایش یافت و غیر از ۲۲ نفر، تعداد ۸ نفر دیگر هم اضافه شد؛ با این شرط که آنها شهریه پرداخت نکنند و به جای آن تعهدات خودت را در دانشگاه‌های محل خدمت تعیین شده بگذرانند. دکتر باقری فرد معتقد است که این اقدام علاوه بر تامین متخصصان مورد نیاز مراکز درمانی سطح سه، به توزیع عادلانه آن‌ها در سطح کشور نیز کمک خواهد کرد.

گام‌های بعدی چه خواهد بود؟

در تبصره‌های بعدی ماده ۴۱ وظایف دیگری نیز برعهده‌ی وزارت بهداشت قرار گرفته است. از جمله آن‌ها اینکه بایستی دروس مرتبط با درمان ناباروی در برنامه‌ی آموزشی متخصصان زنان و زایمان افزوده شود. همچنین به منظور پیشگیری از بروز ناباروری و تسریع در روند درمان آن، وزارت بهداشت باید زمینه‌ی حضور متخصصان طب سنتی در مراکز درمانی سطح دو را نیز فراهم آورد. با توجه به عزم جدی این وزارت‌خانه در راستای اجرایی نمودن قانون جوانی جمعیت، امید می‌رود در ماه‌های آینده، به این موارد نیز جامه عمل پوشانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha