مفید بودن ویتامین دی برای قلب افراد مسن

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D ممکن است خطر حمله قلبی و سایر بیماری‌های قلبی را برای افراد بالای ۶۰ سال کاهش دهد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)«راشل نیل»، محقق ارشد از مؤسسه تحقیقات پزشکی QIMR استرالیا، می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که تحقیق بیشتر در مورد فواید احتمالی ویتامین D در حوادث قلبی عروقی، به‌ویژه در افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلاء به این رویداد هستند، ممکن است ضروری باشد.»

نیل در ادامه افزود: «شواهد مفید برای افرادی که از استاتین های کاهش دهنده کلسترول یا سایر داروهای قلبی استفاده می‌کنند، قوی‌تر بود.»

او گفت: «این کارآزمایی، شواهدی از سودمندی برای افرادی که داروهایی برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی یا کلسترول بالا مصرف می‌کردند نشان داد و ویتامین D میزان حمله قلبی را کاهش داد.»

وی افزود: «با این حال، یافته‌ها قطعی نیستند. به طور کلی، ما هیچ اثر آماری قابل توجهی از ویتامین D بر روی حوادث قلبی عروقی مهم مانند سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد [حمله قلبی]، یا درمان عروق مسدود شده در قلب پیدا نکردیم.»

نیل گفت: «مصرف دوز متوسط ویتامین D بعید است که مضر باشد. افرادی که در معرض خطر حوادث قلبی عروقی هستند ممکن است بخواهند ویتامین D مصرف کنند، حتی اگر کمبود ویتامین D نداشته باشند، اما باید حتماً با مشورت پزشک شأن این کار را انجام دهند.»

برای این مطالعه، محققان به‌طور تصادفی به بیش از ۲۱۰۰۰ مرد و زن ۶۰ تا ۸۴ ساله ۶۰۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D یا دارونما به مدت پنج سال دادند.

محققان دریافتند که میزان حوادث قلبی عروقی عمده در میان افرادی که ویتامین D مصرف می‌کردند، ۹ درصد کمتر از افرادی است که دارونما مصرف می‌کردند.

در میان افرادی که ویتامین D مصرف می‌کردند، میزان حملات قلبی ۱۹ درصد کمتر بود. با این حال، هیچ تفاوتی در میزان سکته مغزی در دو گروه مشاهده شد.

محققان خاطرنشان کردند که اثر ویتامین D در میان افرادی که از استاتین ها یا سایر داروهای قلبی عروقی استفاده می‌کردند قوی‌تر به نظر می‌رسید، اما این یافته از نظر آماری معنی دار نبود.

منبع:مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha