در تهران یک میلیون و هفتصد هزار تبعه افغانستانی زندگی می‌کنند

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تبعه افغانستانی در پایتخت سکونت دارند، اظهار کرد: تهران را باید به عنوان شهر انسان‌ها شناخت و فارغ از هرگونه گرایش سیاسی، بزرگترین تجمعات یکصد سال اخیر در تهران برگزار شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا)عبدالمطهر محمدخانی در آیین افتتاحیه دوره آموزشی کنش‌گری رسانه‌ای آرمانشهر با بیان اینکه در حوزه شهری با کمبود جدی خبرنگاران متخصص روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: خبرنگاران با سواد و متخصص تعداد کمی هستند که با حوزه مدیریت شهری آشنایی دارند و مسائل بحرانی‌های شهر و هدف‌گذاری ها را می‌شناسند و شاید بتوان گفت تعداد آنها انگشت‌شمار است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این دوره شناسایی خبرنگارانی است که بتوانند تعداد خبرنگاران متخصص شهری را افزایش دهد، یادآور شد: ما در این دوره کمک خواهیم کرد که مسیر دستیابی به جایگاه شغلی در رسانه‌های مختلف برای شرکت‌کنندگان فراهم شود.

وی با اعلام اینکه بخش اخبار و رسانه مرکز ارتباطات بیش از هر بخشی با مشکل کمبود خبرنگاران حوزه شهری روبه‌رو است، گفت: تلاش بر این بود که اساتیدی انتخاب شوند تا بتوان دوره‌ آموزشی خوبی را برای شناسایی خبرنگاران حوزه مدیریت شهری برگزار کرد.

محمدخانی تاکید کرد: این دوره آغاز حرکت است و می‌تواند محلی برای انتخاب افرادی باشد که در دوره‌های کارگاهی دقیق‌تر حضور یابند. در دوره فعلی استعدادها شناسایی خواهند شد تا بتوان مراحل بعدی را طی کرد.

سخنگوی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خبرنگاران حوزه شهری باید بر مسائل مرتبط با این حوزه آشنایی داشته باشند، گفت: اولویت ما در این دوره آموزش خبرنگاران برای فعالیت در حوزه شهری است.

وی با اعلام اینکه تجربیات ما در این دو سال می‌گوید که تهران بدون شعار و اغراق یکی از بین‌المللی‌ترین و مهمترین شهرهای دنیاست، گفت: متاسفانه از این ظرفیت در سالهای اخیر چندان استفاده مطلوبی صورت نگرفته است؛ ما در مجمع متروپلیس این موضوع را مشاهده کردیم که تهران تا چه اندازه برای دنیا اهمیت دارد.

محمدخانی با بیان اینکه جمعیت شبانه تهران ۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر و جمعیت روزانه آن نزدیک به ۱۳ میلیون نفر است، گفت: این جمعیت حتی به ۱۶ میلیون نفر نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه تهران در مجموع به اندازه ۱۰ شهر کشور جمعیت دارد، خاطرنشان کرد: جمعیت شهر ایلام بیش از ۵۰۰ هزار نفر است و این در حالی است که منطقه ۴ تهران ۹۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه از هر ۶ ایرانی یک نفر در تهران زندگی می کند، یادآور شد: با این وجود اگر ۲ هزار و ۲۵۸ شهر تهران فعلی را کنار هم بگذاریم، وسعت کل ایران را تشکیل خواهد داد.

وی با اعلام اینکه تهران یکی از ۴۰ کلانشهر مهم دنیاست، خاطرنشان کرد: در پایتخت جمعیتی به اندازه ۱۶۰ ورزشگاه آزادی، زندگی می‌کنند و مهمترین دارایی این شهر، جمعیت آن است و به نوعی تنوع بی‌نظیر از اقشار جمعیتی در تهران حضور دارند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تبعه افغانستانی در پایتخت سکونت دارند، اظهار کرد: تهران را باید به عنوان شهر انسان‌ها شناخت و فارغ از هرگونه گرایش سیاسی، بزرگترین تجمعات یکصد سال اخیر در تهران برگزار شده است.

محمدخانی، ترافیک، آلودگی هوا و بدمسکنی را از مهمترین چالش‌های تهران دانست و افزود: اگر نسبت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و وسایل شخصی جابجا شود، مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کنار هم رفع خواهد شد؛ در حال حاضر از هر ۱۰ تهرانی ۶ تا ۷ نفر از وسایل نقلیه شخصی و ۳ تا ۴ نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ اتوبوس در پایتخت فعال هستند، گفت: بر اساس طرح جامع شهر، تهران به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

وی با اعلام اینکه با دو شرکت عقاب و بهمن به عنوان برترین تولیدکنندگان داخلی برای تامین دو هزار دستگاه وارد مذاکره شدیم، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیت ارز، قیمت هر اتوبوس از چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به ۷.۵ میلیارد تومان رسیده است.

محمدخانی با بیان اینکه شهرداری تهران در سال گذشته ۷۲ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرد، اظهار کرد: از این میزان شاید ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان از طریق کمک دولت باشد و مابقی از درآمدهای شهرداری در حوزه‌های مختلف است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت ۱۵۰ ایستگاه مترو دارد، یادآور شد: تعداد ایستگاه‌های پایتخت در آغاز دوره مدیریت شهری ششم ۱۴۲ ایستگاه بود و در این مدت ۸ ایستگاه افتتاح شد.

وی با اعلام اینکه تعداد ایستگاه‌های مورد نیاز تهران بر اساس طرح جامع ۳۳۰ مورد است، گفت: در حال حاضر ساخت هر ایستگاه به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

محمدخانی همچنین تصریح کرد: احداث خط ۱۰ مترو تهران به طول ۲۲ کیلومتر با برآورد فعلی به ۳۵ همت نیازمند است.

شهرداری هر ماه به اندازه ظرفیت ورزشگاه آزادی حقوق پرداخت می‌کند

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه بودجه امسال شهرداری ۷۶ همت است، خاطرنشان کرد: با این رقم در بهترین حالت می‌توان دو خط مترو احداث کرد؛ این در حالی است که ۶۴ هزار نفر نیروی رسمی و قراردادی در شهرداری فعالیت می‌کنند که با احتساب نیروهای غیرمستقیم به ۱۰۳ تا ۱۲۰ هزار نفر نیرو می‌رسد و شهرداری هرماه به اندازه یک ورزشگاه آزادی باید حقوق پرداخت می‌کند که به ۱.۵ تا ۱.۷ همت می‌رسد.

محمدخانی با بیان اینکه علاوه بر پرداخت حقوق بخشی از بودجه صرف نگهداشت شهر می‌شود که به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان در ماه می‌رسد، گفت: شهرداری بدون ساخت مترو، اتوبوس، نگهداشت و هیچ فعالیتی، تنها برای مدیریت شرایط فعلی ماهیانه به ۲.۲ تا ۲.۵ همت اعتبار نیاز دارد.

وی با اعلام اینکه ۵۰ هزار تاکسی نیاز به نوسازی و ارائه تسهیلات دارد، تصریح کرد: علاوه بر این ۱۵ هزار ون نیز باید جایگزین شوند و از سویی موتورسیکلت‌های برقی را باید وارد مدار کرد که با توجه به اینکه تعداد موتورهای تهران به ۲.۵ میلیون دستگاه می‌رسد، با مسائل بزرگی روبه‌رو هستیم. امسال با اصرار شورای شهر میزان بودجه حمل و نقل به ۴۶ درصد رسید و می‌توان گفت نیمی از بودجه سال جاری به این حوزه اختصاص یافت.

سخنگوی شهرداری تهران با اعلام اینکه یکی از ویژگی‌های مدیریت، تخصیص منابع محدود به مسائل و مشکلات نامحدود است، تاکید کرد: در شهری همچون تهران منابعی محدود را باید صرف رفع مشکلات نامحدود کرد و تفاوت تصمیم‌گیری با تصمیمات دولت، ارتباطات تنگاتنگ و ملموس با مردم است.

محمدخانی با تاکید بر اینکه بهترین نوع حکومت، مردم‌سالاری است، یادآور شد: مردم‌سالاری به ۲ شکل مستقیم و غیرمستقیم یا نیابتی اجرایی می‌شود و این موضوع در دنیا مطرح می‌شد که امکان مردم‌سالاری مستقیم وجود ندارد اما با رشد چشمگیر ابزارهای ارتباطی و دسترسی عموم مردم به شبکه‌های اجتماعی و امکان بحث و رای‌گیری، مردم‌سالاری مستقیم و بی‌واسطه مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موضوع تخصص در مردم‌سالاری غیرمستقیم مطرح شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، حکمرانی مشارکتی مورد توجه قرار گرفته و در این راستا، امور با مشارکت مردم دنبال می‌شود. شهرداری تهران در همین مسیر، طرح "من شهردارم" را در سال گذشته دنبال کرد و در بودجه سال ۱۴۰۲ طرح‌های محله‌ای و منطقه‌ای بر اساس پیشنهادات شهروندان و پس از کارشناسی‌ها بررسی و اولویت‌بندی شدند و با مشارکت ۳۷۰ هزار نفر و ۴۸۰ هزار رای، از بیش از ۲ هزار طرح، هزار و ۸۰ طرح ردیف بودجه دریافت کردند و به زودی رصد این طرح‌ها در سامانه عملیاتی خواهد شد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: مشکلات کلانشهر تهران توسط مردم آن قابل رفع است و هر راهبرد و راهکاری بدون حضور و مشارکت مردم محکوم به شکست خواهد بود. این به معنای انداختن مشکلات بر گردن مردم و استفاده از جیب آنها نیست بلکه به معنای مشارکت واقعی آنهاست و یک خبرنگار هوشمند زمانی می‌تواند به این روند کمک کند که زمینه‌ساز مسیر مشارکت مردم باشد.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha