افزایش تولید نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: تولید نفت ایران در این ۲۰ ماه از عدد ۲.۲ میلیون بشکه به بیش از ۳.۱ میلیون بشکه رسید و نزدیک به یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)،محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت، در رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم این شائبه وجود داشت که آیا اصلا می‌توان نفت صادر کرد و حتی نامه نوشته بودند که بیشتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز نمی‌توان نفت فروخت و صادرات کاهش خواهد یافت.


وی افزود: همچنین در ابتدای دولت حدود ۸۰ الی ۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی ایران در دریا و خشکی ذخیره شده بود و ۳ سالی بود که این محصول، ذخیره می‌شد، دولت قبل پیشنهاد داده بود که برای ذخیره‌سازی بیشتر، کشتی اجاره کنیم و سالانه ۴۵۰ میلیون دلار هزینه کنیم.

خجسته مهر گفت: اما الان با دیپلماسی انرژی فعالانه، میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران به بیش از ۲ برابر نسبت به ابتدای دولت رسیده است. همه میعانات ذخیره شده را هم فروختیم و پولش را وصول کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: یادم می‌آید مرحوم رستم قاسمی می‌گفت نباید از ما نفت بخرند بلکه ما باید نفت بفروشیم، مرکز آمار عنوان کرده که درآمد نفتی ایران در سال ۱۴۰۱، ۷۹ درصد افزایش یافته است.

وی توضیح داد: ظرفیت تولید نفت ایران قبل از تحریم ۳.۸۳۸ میلیون بشکه در روز بود ولی بعد از خروج آمریکا از برجام، این ظرفیت تولید به میزان یک میلیون بشکه افت پیدا کرد. دولت قبل بخشنامه زده بود که تعمیرات اساساگی را رها کنید و همین عامل موجب افت ظرفیت شد.

خجسته مهر تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در طی ۶ ماه و با هزینه ‌کرد ۵۰۰ میلیون دلار، توانستیم ظرفیت تولید را به گذشته برگردانیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: تولید نفت ایران نیز در این ۲۰ ماه افزایش یافته از از عدد حدود ۲.۲ میلیون بشکه به بیش از ۳.۱ میلیون بشکه رسیده و نزدیک یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. نسبت تولید نفت از میادین مشترک به مستقل سه به یک است.

وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم برای اولین بار تولید گاز از میدان پارس جنوبی را به ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش دادیم و رکورد زدیم.

منبع:فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha