استفاده از دستگاه ایکس ری ایرانی  در ۳ منطقه کشور

دستگاه ایکس‌ری که برای جلوگیری از قاچاق کالا توسط محققان شرکت فناور ساخته شده اکنون در ۳ منطقه مرز ذوالفقار- افغانستان، بندر شهید رجایی و ماهی‌رود آستارا مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)مسعود اسدی عضو گروه تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان با تشریح محصولات ساخته شده در این شرکت اظهار کرد: دستگاه ایکس‌ری برای جلوگیری از قاچاق کالا توسط این شرکت ساخته شده است؛ اکنون این دستگاه ایرانی در مرز ذوالفقار- افغانستان، بندر شهید رجایی، ماهی‌رود آستارا نصب شده است.

وی با اشاره به میزان صرفه جویی ارزی این دستگاه با ساخت آن در کشور گفت: ارزش این دستگاه تقریباً بیش از پنج میلیون یورو است که تولید آن باعث صرفه جویی ارزی و مانع از واردات آن به کشور می شود.

عضو گروه تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: این مجموعه با ساخت برانکارد پزشکی توسط دو نفر کار خود را آغاز کرده و ساخت هتل بیمارستان، چراغ‌های LED اتاق عمل و تعمیرکننده دستگاه شتاب‌دهنده خطی درمان سرطان از دیگر فعالیت‌های این شرکت بوده است.

اسدی بیان کرد: فقط سه کمپانی الکتا. زیمنس و بریند دانش ساخت دستگاه شتاب‌دهنده خطی درمان سرطان داشتند که بعد از اعمال تحریم‌های علیه کشور محققان این شرکت به فکر به این دستگاه افتادند که بعد از گذشت ۶ سال تحقیق روی این دستگاه ۷۰ درصد این دستگاه را تولید کردند.

وی اضافه کرد: بعد از ساخت دستگاه شتاب‌دهنده خطی محققان این مجموعه اکنون در حال ساخت جت مسافربری هشت نفره هستند که همه بدنه و موتورها توسط این شرکت طراحی و ساخته خواهد شد.

عضو گروه تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان گفت: این مجموعه به دلیل تحریم‌ها نیازهای کشور را شناخته و آغاز به تولید آنها می‌کند. این شرکت به دلیل اینکه سرمایه‌گذار دولتی ندارد مجبور است بسیاری از پروژه‌ها را ساخته تا دولتمردان این شرکت را باور کنند. در این مجموعه بیش از۷۰۰ نفر در حوزه‌های فیزیک، شیمی، برق، الکترونیک و اپتیک لیزر مشغول به کار هستند؛ و به عرصه علم و فناوری کشور نگاه جدیدی دارد.

اسدی با بیان اینکه همه مراحل ساخت محصولات و قطعات از ساده تا پیشرفته در این شرکت ساخته می‌شود، مطرح کرد: به دلیل اینکه تمام قطعات توسط محققان داخلی طراحی و ساخت می‌شود قاعدتاً کیفیت بالاتری دارند؛ اما با توجه به اینکه کشور در زمینه علم و فناوری ۳۰۰ سال از دنیا عقب است برای فروش و اثبات محصولات بومی باید زمانی زیاد صرف کرد تا صرفه اقتصادی ندارد زمان بر است هر چند این محصولات در آینده رفته‌رفته از محصولات شرکت‌های خارجی پیشرفته‌تر خواهند شد.

منبع:آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha