به دنبال برگرداندن ثبت "ورزش زروخانه ای" به نام ایران هستیم

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ ای و کشتی پهلوانی با بیان اینکه فرهنگ پهلوانی در ایران قدمت ۳ هزار ساله دارد، گفت: به دنبال برگرداندن این ثبت فرهنگی به نام ایران هستیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهر علی باران چشمه در مجمع انتخاباتی هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان کرمان که با حضور میثم پاریزی مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمان و اعضای مجمع در محل هتل آسمان کرمان برگزار شد، گفت: این سومین بار است که به کرمان می‌آیم و تلاش دست‌ اندرکاران این مجموعه ورزشی را به چشم دیده ام و استان کرمان جزء استان‌ های ویژه برای ما است، به واسطه اینکه شرایط متفاوتی دارد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم سردار صفارزاده شخصی بودند که آیین زورخانه‌ ای را در یونسکو به ثبت رساندند، افزود: همه دنیا می‌ دانند که کشور آذربایجان تا چند دهه قبل جزوء کشور جمهوری اسلامی ایران بود و اگر امروز فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ ای را دست گرفته اند، حاصل کار فدراسیون بین المللی کشور ایران بوده است.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ ای و کشتی پهلوانی، بیان داشت: آذربایجان فرهنگ پهلوانی را به نام خود ثبت کرده است؛ در صورتی که هرآنچه دارد از فرهنگ ایرانی‌ ها یاد گرفته اند و خود فاقد زورخانه هستند؛ لذا این امر هیچ خللی در آیین و فرهنگ زورخانه‌ ای ما ایجاد نمی‌ کند و دنبال برگرداندن این ثبت فرهنگی به نام ایران هستیم.

باران چشمه؛ با بیان اینکه فرهنگ پهلوانی در ایران قدمت ۳ هزار ساله دارد، گفت: از دوستانی که در منصب ریاست می‌ نشینند، انتظار داریم اقدامات ارزشمند انجام دهند؛ چرا که ورزش ما کارهای عقب مانده‌ ای دارد، که نیاز به پشتکار زیادی دارد.

وی تصریح کرد: امسال ۶ استان به استان‌ های کشور اضافه خواهد شد و اگر بخواهیم در رونق ورزشی روزی سرمان بلند باشد، باید با آموزش وپرورش هم مسیر شد؛ چرا که دانش آموزان استقبال خوبی از این ورزش می‌ کنند و چه خوب است که بجای زنگ مدرسه، زنگ زورخانه در مدارس نواخته شود و بچه‌ ها با یاد و نام مولی علی(ع) راهی کلاس و درس شوند.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ ای و کشتی پهلوانی با اشاره به اینکه، بسیج کارگران، دانشگاه‌ ها و سایر نهادهای تاثیر گذار می‌ توانند در ترویج فرهنگ زورخانه‌ ای کمک دهنده باشند، اظهار داشت: تاکنون آموزش و پرورش بیش از ۳ یا ۴ هزار ضرب و زنگ زورخانه‌ ای خریداری و در مدارس توزیع کرده است.

باران چشمه ابراز داشت: اگر بخواهید ورزش زورخانه‌ ای مبنایی و اصولی پیش برود، باید آکادمی راه اندازی شود؛ چرا که رشد ورزشیمان در حوزه قهرمانی افق روشنی خواهد داشت.

وی؛ با بیان اینکه برای تشویق نوجوانان و نونهالان از صدا و سیما کمک بگیرید؛ چرا که نقش اساسی در این موضوع ایفا می‌ کند، عنوان کرد: با صدا و سیما ارتباط قوی تری داشته باشید و ما در سال ۱۳۹۹، چهل و ششمین فدراسیون در پخش برنامه بودیم، ولی در سال ۱۴۰۱ پنجم یا ششمین شدیم، که بعد از والیبال، فوتبال، کشتی، بسکتبال سپس فدراسیون ما بوده که برنامه هایش پوشش داده شده است؛ که این خود بسیار جایگاه خوبی است.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ ای و کشتی پهلوانی، تصریح کرد: برای ساخت زورخانه، فدراسیون پول عمرانی نمی‌ دهد؛ ولی در تجهیز آن، با کمال میل کمک می‌ کنیم؛ چرا که امکان ساخت آن را نداریم.

باران چشمه با اشاره به اینکه یکی از وظایف شهرداری‌ ها ایجاد زورخانه‌ها است، تصریح کرد: ائمه جمعه مراکز استان‌ ها رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور هستند؛ که در توسعه و ترویج فرهنگ زورخانه‌ ای و پهلوانی موظف هستند و ما هم کمک دهنده خواهیم بود.

وی عنوان کرد: رقابت خوب و جدی در کرمان بود و انتظار داریم که از این پس در کنار هم باشید و از تجارب یکدیگر در پیشبرد این ورزش استفاده کنید و برای ارتقای آن بکوشید؛ چرا که این ورزش تنها ورزشی است، که با نام خدا و نام حضرت علی(ع) و غیرت و جوانمردی حضرت قمر بنی هاشم(ع) در آن استفاده می‌ شود و بکار می‌ رود.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ ای و کشتی پهلوانی خاطرنشان کرد: باید قدر این فرصت را بدانیم و از خدا بخواهیم که کمک مان کند؛ تا در ترویج فرهنگ پهلوانی تمام تلاش مان را بکنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha