اختصاص اینترنت سریع، امن و پاک برای دانش‌بنیان‌ها

حدود ۴۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه اقتصاد دیجیتال فعال هستند اما فقط آن‌ها به شبکه نیاز ندارند، بسیاری از مجموعه‌ها به شبکه احتیاج دارند.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)نخستین نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در سال جاری امروز در محل این معاونت با حضور مدیران مجموعه و اصحاب رسانه برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در ابتدای این نشست عنوان کرد: معاونت علمی ستادی تحت عنوان ستاد فناوری آب داشت که الان به ستاد اقتصاد دانش بنیان حوزه آب، اقلیم و محیط زیست ارتقا پیدا کرده است، این معاونت در حوزه های شاخصی مانند آب‌های ژرف ورود خوبی داشته است که به تدریج در نتایج آن در حال مشخص است.

وی افزود: مجموعه تلاش دارد تا در زمینه‌هایی مانند به کارگیری روش‌های فناورانه برای مدیریت منابع موجود، کشف منابع جدید و استفاده از دستگاه‌های و تکنولوژی‌های جدید فعالیت کند.

این عضو کابینۀ سیزدهم تصریح کرد: فارغ از اینکه چند شرکت در این زمینه فعال هستند، ما تلاش داریم از طریق اعمال موارد فوق مدیریت منابع آب را انجام دهیم بنابراین بیش از تعداد شرکت‌ها، نیل به اهداف مورد اشاره مدنظر است.

نیمی از شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در زمینه سخت‌افزار فعال هستند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور تأکید کرد: ۴۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان فعلی کشور، مربوط به اقتصاد دیجیتال هستند، البته این موضوع طبیعی است؛ چرا که در بازه‌ای مورد توجه قرار گرفتند.نیمی از آن‌ها حدود در حال فعالیت در بخش سخت افزار هستند و مابقی در حوزه نرم افزار فعالیت می‌کنند. تلاش خواهیم کرد تا این زیست‌بوم را بیش از پیش در آینده تقویت کنیم.

ستادهای معاونت ساختار نیستند

دهقانی در ادامه عنوان کرد: ستادهای معاونت علمی ساختار نیستند، آن‌ها برنامه‌های معاونت علمی هستند که مسئولی پاسخگو درباره برنامه های معاونت علمی داشته باشند.برخی از ستادهای ما امروز با ۳ تا ۵ نفر فعالیت می‌کنند؛ چرا که قرار نیست تا کار اجرایی کنند، آن‌ها هماهنگ کننده اجرای برنامه‌های معاونت هستند.

وی افزود: هدف‌گذاری ما این است که حداقل ⅔ ستادهای ما مجموعه‌ای شاخص در حوزه ملی باشند و ⅓ هم در حوزه ملی زبانزد باشند.در برنامه سال جدید معاونت علمی برای هریک از ستادها وظایف مشخصی تعیین شده که باید برای تحقق آن تلاش کنند.

اختصاص اینترنت سریع، امن و پاک برای دانش‌بنیان‌ها مورد حمایت ما است

این عضو کابینه سیزدهم تصریح کرد: معاون علمی رئیس جمهور در نشست خبری گفت: همانطور که گفتم حدود ۴۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه اقتصاد دیجیتال فعال هستند اما فقط آن‌ها به شبکه نیاز ندارند، بسیاری از مجموعه‌ها به شبکه احتیاج دارند.سال گذشته چندین جلسه با فعالان این حوزه انجام شد، در کنار آن بنده در همه جلسات مرتبط برای حمایت از این شرکت‌ها به طور جدی در دستور کار خود داشتم.

معاون علمی رئیس جمهور تأکید کرد: نباید در بازی محدودیت و مسائل امنیت بنشیند، آن بخش متولی خاص خود را دارد.یکی از پیشنهاد دهندگان اینترنت ویژه برای دانش‌بنیان خود ما بودیم تا شبکه‌ای امن، سریع و پاک برای آن‌ها فراهم کنیم که حتی تحریم‌های بین‌المللی را هم برای آن‌ها خنثی کنیم.

دهقانی در ادامه عنوان کرد: هفته گذشته هم بنده در منطقه اقتصادی ویژه پیام بودیم، انشالله طی دو تا سه ماه آینده امیدواریم این مسئله نتایج محسوس خود را نشان دهد.ایجاد موقعیت حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه شبکه در اولویت ما قرار دارد.

معاونت علمی هیچ کاری جز حمایت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها ندارد

معاون علمی رئیس جمهور اظهار داشت: درباره مهاجرت، کشور ما نسبت به سایر سرزمین‌ها، آمار متوسطی است اما ایران برای توسعه و پیشرفت نیاز به همه نخبگان خود دارد بنابراین همین نرخ هم برای ما مطلوب نیست.حفظ نخبگان و بازگشت آن‌ها نیاز به برنامه ریزی‌های بلند مدت دارد که قطعا همه دستگاه‌های کشور در این خصوص دغدغه دارند.

وی افزود: اولین گام برای حفظ نخبگان، زمینه‌سازی و انگیزه‌سازی برای ادامه حضور آن‌ها پیش از خروج از کشور است.نخبگان ما، تأثیرگذاری را بسیار مهم می‌دانند و معیشت در حفظ آن‌ها، در جایگاه‌های بعدی قرار دارد. معاونت علمی هیچ کاری جز حمایت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها ندارد، معاونت علمی به همین دلیل تلاش دارد واسط میان نخبگان و دستگاه‌ها برای ایجاد فرصت تاثیرگذاری است.

این عضو کابینه سیزدهم تصریح کرد: معیشت نخبگان هم برای ما اهمیت زیادی دارد تا حمایت کافی از نخبگان واقعی کشور انجام دهیم، برای آن‌ها تسهیلات در زمینه خودرو، مسکن و ... در نظر داریم تا معیشت نخبگان ارتقا پیدا کند.سامانه آی کانکت معاونت علمی که جزو برنامه‌های موفق گذشته این معاونت محسوب می‌شود، اکنون ارتقا پیدا کرده است تا ارتباط میان نخبگان خارج از کشور با داخل تقویت گردد.

معاون علمی رئیس جمهور تأکید کرد: در کنار این موارد تسهیلاتی در زمینه خدمت نظام وظیفه، حمایت از کار آن‌ها و ... در نظر گرفته شده است تا انگیزه برای بازگشت بیشتر شود. ضمن اینکه بیش از ۶۵۰ مجموعه دانش بنیان با حضور یا نقش آفرینی نخبگان خارج از کشور فعال شده است.مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام در برنامه هفتم هم قرار خواهد گرفت

مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام در برنامه هفتم هم قرار خواهد گرفت

دهقانی فیروزآبادی در ادامه عنوان کرد: مالیات بر صادرات مواد نیمه خام و خام یکی از چالش‌های بزرگ معاونت علمی با بخش سنتی صنعتی کشور بود. بنده تشکر می‌کنم از نمایندگان محترم مجلس و فعالین زیست‌بوم که کمک کردند تا این ردیف در بودجه جای گذاری شود.

وی افزود: سال گذشته طبق حسابرسی‌های ما حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از این محل محقق شد اما آنچه به صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص پیدا کرد، ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود.امسال این بند در قانون بودجه آمده است و تلاش داریم تا در برنامه هفتم توسعه هم قرار بگیرد.

این عضو کابینۀ سیزدهم تأکید کرد: بارها گفتیم که خود پتروشیمی‌ها اگر زمان صرف این کار کنند همچنین در صنایع دانش‌بنیان پایین دستی سرمایه‌گذاری داشته باشند، خود شاهد نتایج شگرف آن خواهند بود. برخی از صنایع بزرگ این زمینه فعال شده‌اند و نتایج آن را دیدند، امیدواریم شرکت‌های ببشتری در این زمینه فعال شوند.

معاون علمی رئیس جمهور در خاتمه گفت: برنامه ویژه‌ای هم در زمینه توسعه نیمه هادی‌ و تراشه‌ها تدوین و اجرا خواهد شد، امیدواریم که در آینده نزدیک این اتفاق بیافتد و نیاز کشور مرتفع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha