کد خبر: 198005
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۲
اجاره ۹۰ هتل برای حجاج ایرانی در عربستان

برای اسکان حجاج کشورمان در حج سال جاری ۹۰ هتل پیش بینی شده که ۷۰ هتل در مکه مکرمه و ۲۰ هتل در مدینه منوره قرار دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنرخبرگزاری سلامت، اعزام زائران کشورمان به حج تمتع ۱۴۰۲ از سوم خردادماه آغاز می‌شود و زائران در قالب کاروان‌های مدینه اول و مدینه دوم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

اجاره ۹۰ هتل برای زائران ایرانی در عربستان

با توجه به برقراری روابط سیاسی با عربستان، امسال پیش‌بینی می‌شود که طرف سعودی همکاری بهتری با ایرانیان داشته باشد. با این وجود، تیم اجرایی کشورمان که از سال گذشته در تدارک امکانات لازم برای حج تمتع ۱۴۰۲ بودند، تفاهم‌نامه‌های لازم را با طرف عربستانی معنقد کردند.

اجاره ۹۰ هتل برای حجاج ایرانی در عربستان

یکی از خدمات مهم در ایام حج تمتع، محل اسکان است که با برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت، ۹۰ هتل برای اسکان ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر کشورمان در عربستان اجاره شده است؛ به طوری که ۷۰ هتل در مکه مکرمه و ۲۰ هتل در مدینه منوره در اختیار ایرانیان قرار می‌گیرد. این امر در حالی است که در حج تمتع سال گذشته ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از زائران ایرانی در ۴۳ هتل عربستان اسکان داده شدند.

فضای اختصاص یافته به هر زائر در اتاق ۴ متر است

همچنین بیشتر اتاق‌های هتل‌ها با ظرفیت سه و چهار نفره است که بر اساس قوانین عربستان، فضای اختصاص یافته به هر زائر با وسایل اتاق باید حداقل چهار مترمربع باشد و امکان حضور بیش از پنج نفر هم در هر اتاق وجود ندارد.

علاوه بر این، امسال هم سازمان حج و زیارت همچون سال گذشته، اسکان زوجی زائران خانه خدا در نظر گرفته شده است که هزینه آن نسبت به سایر اعزام‌ها بیشتر است.

اجاره ۹۰ هتل برای حجاج ایرانی در عربستان

اجاره هتل‌هایی دور از مسجدالحرام برای کاهش هزینه‌های حج

در حج تمتع ۱۴۰۲ با توجه به برخی برنامه‌های پیش بینی شده از سوی مسؤولان، هتل‌هایی دورتر از مسجدالحرام نیز در مکه مکرمه اجاره شده تا هزینه نهایی حج کاهش یابد؛ چرا که یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت هزینه کاروان‌های حج تمتع، اسکان و نوع هتل است و سایر خدمات ارائه شده به زائران تفاوتی ندارد.

در مدینه منوره نیز با توجه به کمبود هتل به دلیل ساخت و سازها، هتل‌های زائران در اطراف منطقه مرکزی در نزدیکی مسجدالنبی (ص) است و به همین دلیل زائران برای تردد نیازی به اتوبوس و ماشین ندارند.

تأمین غذای زائران ایرانی حج تمتع در ۴ آشپزخانه مرکزی

همچنین غذای همه زائران از طریق آشپزخانه مرکزی تأمین می‌شود که امسال ۲ آشپزخانه در مدینه منوره و ۲ آشپزخانه در مکه مکرمه تجهیز شده است که یکی از آشپزخانه‌های ایرانیان در مکه مکرمه به عنوان مجهزترین آشپزخانه مرکزی آسیا شناخته می‌شود و روزانه امکان طبخ ۱۵۰ هزار پرس غذا در آن وجود دارد.

اجاره ۹۰ هتل برای حجاج ایرانی در عربستان

اسکان زائران کشورهای مختلف در هتل‌های عربستان متفاوت است؛ به طوری که برخی از کشورها برای کاهش هزینه سفر اسکان شیفتی در هتل‌ها را اجرایی می‌کنند و همین امر باعث می‌شود در ساعاتی زائران پشت در هتل‌ها تجمع کنند.

منبع:رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha