از پیشنهاد یک کارمند تا رشد یک کارآفرین

گاهی خداوند انسان‌هایی را واسطه خیر می‌کند تا در مسیری هدایت شوی که برای آن آفریده شده‌ای.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، کارآفرینی قصه‌ای است که برای شنیدنش باید حوصله بسیار به خرج دهی.

قصه مردان و زنان پر تلاشی که دست به زانو می‌زنند و کمر همت می‌بندند تا سفره‌ای پهن کنند و روزی شرافتمدانه را بگسترانند.

مبالغه نیست اگر کارآفرینی را سخت‌ترین مسیر برای کسب روزی دانست؛ زمانی که یک فرد تصمیم به ایجاد اشتغال می‌کند، از آنجا که واسطه رزق خداوند برای تعدادی از افراد می‌شود، از پیچ و خم‌های مسیر لذت می‌برد و مشکلات را با جان دل می‌خرد.

اینجاست که باید گفت کارآفرینی مرد میدان تلاش می‌خواهد و اراده‌ای کوتاه‌نیامدنی.

یکی از وظایف کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال‌های اخیر توانمندسازی مددجویان و ایجاد اشتغال از طریق واگذاری طرح‌های راهبری به متقاضیان مددجو و غیرمددجو می‌باشد.

در این راستا مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی به خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) در خراسان جنوبی، گفت: از ابتدای راه‌اندازی نهاد کمیته امداد در کشور، توجه به اشتغال دیده شده بود اما از سال ۹۴ بنای کمیته امداد، خودکفایی خانواده‌های نیازمند شد.

محمد عرب اظهار داشت: سال گذشته ۸ هزار و ۱۹۲ فرصت شغلی تعهد شده بود که ۸۰ درصد آن معادل ۶ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی از سوی این نهاد در استان ایجاد شده است.

وی از اعطای ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان طرح‌های اشتغال در استان طی سال گذشته خبر داد و افزود: اعطای تسهیلات با ضوابط و نظارت‌های مختلفی انجام می‌شود و پس از ایجاد شغل از 3 تا 5 سال نظارت مداوم صورت می‌گیرد.

از این رو کمیته امداد امام خمینی(ره) نقش ویژه‌ای در ایجاد اشتغال‌های خرد، خانگی و بنگاه‌های زودبازده برعهده دارد.

‌از این رو به سراغ یکی از وام‌گیرندگان طرح‌های اشتغال‌زایی این نهاد رفتیم تا با روند ایجاد مسیر کارآفرینی آشنا شویم.

سال ۹۷ بود که عادل اربابی با راهنمایی یکی از کارمندان کمیته امداد خراسان جنوبی تسهیلات خوداشتغالی را برای ایجاد کارگاه میوه خشک دریافت کرد.

او که به گفته خودش نزدیک به ۱۵ سال جوانی خود را برای اشتغال اداری و دولتی گذاشته بود، در تصمیمی قصد راه‌اندازی کارگاهی تولیدی و ایجاد اشتغال برای خودش را گرفت.

تصمیمی که آغاز یک مسیر پرتلاطم بود و آینده‌ای که به همراهی خداوند، امیدوار.

این کارآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) در خراسان جنوبی، گفت: سال ۹۷ زمانی که از کار اداری خسته و ناامید شده بودم به دنبال ایجاد شغلی برای خودم افتادم، با خودم گفتم به استخدام خودم درمی‌آیم و خدا نیز در این راه تنهایم نمی‌گذارد.

اربابی ادامه داد: فرزندی که تازه یک سالش شده بود و خانه‌ای که باید در موعد مقرر اجاره‌بهایش را می‌پرداختم، من را به دنبال راه چاره انداخت، مدام در سرم می‌گذشت که یک اشتغال نو و جدید در این استان ایجاد کنم و از همان ابتدا به دنبال پهن کردن سفره‌ای بودم که علاوه بر خودم برای تعدادی دیگر نیز نان داشته باشد.

وی افزود: با ارتباطاتی که در گذشته‌ام در ادارات داشتم، به هر سو به دنبال آن راه چاره می‌گشتم تا اینکه فردی بنده را راهنمایی کرد تا برای اخذ وام کم‌بهره به کمیته امداد رجوع کنم، آن‌جا با معاون اشتغال کمیته امداد هم‌صحبت شدم تا بنده را راهنمایی کنند، وی پیشنهاد داد به مدت شش ماه تحت پوشش کمیته قرار بگیرم تا بتوانم از خدمات آن بهره ببرم، اما بنده نپذیرفتم و چون به توانمندی خودم ایمان داشتم توضیح دادم که به دنبال ایجاد اشتغال و کارآفرینی هستم بنابراین پس از اطلاع وی از تصمیم بنده، برای اخذ تسهیلات به مبلغ 20 میلیون تومان به بانک معرفی شدم.

از 200 هزار تومان خرید مواد اولیه تا تبدیل به شرکت صنایع غذایی

این کارآفرین تصریح کرد: وقتی تسهیلات را گرفتم، ابتدا تجهیزات و دستگاه‌های موردنظر را خریداری کردم و گوشه خانه پدری‌ام کارگاه خانگی کوچکی راه انداختم و سپس به دنبال خرید مواد اولیه رفتم، خوب به خاطر دارم اولین خریدم شامل 200 هزار تومان انواع میوه بود.

اربابی بیان داشت: در کار تولید باید صبر و حوصله را هر روز و هر ساعت با خودت تکرار کنی، استمرار داشته باشی تا از قدم برداشتن‌های ابتدایی به دویدن و رقابت کردن برسی، بنده نیز به دفعات فراوان به نقطه صفر رسیدم اما بلند شدن، درس گرفتن از گذشته و ادامه دادن است که یک کسب و کار را از صورت خانگی به مراتب بالاتر می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه برای یک کسب و کار باید بزرگ فکر کرد و به همان نسبت قدم برداشت، ادامه داد: در سال ابتدایی تولید، به دنبال اخذ مجوز سیب سلامت بودم و پس از پیگیری‌ها و صرف هزینه‌های فراوان، به نخستین کارگاه تولید میوه خشک دارای این مجوز در استان تبدیل شدم.

این کارآفرین نقش حمایت‌های خانواده را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: خانواده یک کارآفرین همزمان با دردهای او درد می‌کشد و با لبخندهای او لبخند می‌زند، روحیه‌ای که خانواده یک کارآفرین دارد بسیار در موفقیت‌های آینده آن کسب و کار موثر است.

اربابی خاطرنشان کرد: از این رو برند تولیدی ما، با کمک طرح راهبری شغلی، از آن کارگاه خانگی کوچک تبدیل به شرکت صنایع غذایی در زمینه تولید میوه خشک و بسته‌بندی خشکبار شده است و به امید پروردگار تا پایان سال محصولات جدیدی را به بازار عرضه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همیشه با خودم می‌گویم اگر راهنمایی‌های معاون کمیته امداد نبود بنده شاید هرگز وارد این مسیر نشده و سال‌های تاریکی را پشت سر گذاشته بودم، اما اکنون در مسیر کارآفرینی تجربه فراوان کسب کردم و نگاهم به اشتغال توسعه یافته است.

این کارآفرین گفت: خداوند گر ببندد به حکمت دری/ به رحمت گشاید در دیگری این ضرب المثلی است که از قدیم شنیده ایم، بنابراین اگر دری به روی ما بسته شد نباید پشت آن در بسته نشست، بلکه اگر به خیرخواهی خداوند ایمان داشته باشیم باید به دنبال درهای دیگری در زندگی مان باشیم.

کمیته امداد امام خمینی(ره) از ابتدای انقلاب اسلامی به صورت یک ضرورت در کشور تاسیس شد و طی این سال ها در میان مردم به عنوان یک نهاد برای کمک به نیازمندان شناخته شده است در صورتی که در سال های اخیر 50 درصد ایجاد اشتغال در کشور بر دوش این نهاد گذاشته شده و همواره به دنبال جذب ایده های نو و توانمندی شغلی هرچه بیشتر افراد مددجو و غیر مددجو است.

گزارش از محبوبه قاسم زاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha