تبادل گردشگران بین بم و ژاپن از ضرورت‌ هاست

سفیر کشور ژاپن در ایران؛ گفت: با توجه به ظرفیت‌ های گردشگری شهر بم؛ تبادل گردشگران بین کشور ژاپن و این شهر تاریخی از ضرورت‌ ها است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ "کازوتوشی آیکاوا" در حاشیه سفر به شهرستان بم با بیان اینکه شهر بم جایگاه ویژه‌ ای در قلب مردم این کشور دارد اظهار کرد: زلزله تلخ سال ۲۰۰۳ میلادی در این شهرستان قلب هر انسانی را به درد آورد و کشور ژاپن نیز به عنوان نوع‌ دوستی به مردم این شهر کمک کرد.

وی با اشاره به تجربه تلخ زلزله در شهر بم و ژاپن و تجربه‌ ها و چالش‌ های بسیار زیادی که در بازسازی کسب کرده‌ اند؛ بیان کرد: می‌ توان این تجربه‌ ها را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

سفیر کشور ژاپن؛ ادامه داد: در زلزله بم دولت و مردم ژاپن برای ساخت یک مدرسه و بازسازی ارگ تاریخی بم کمک کردند و همچنین در آن زمان امدادگران بسیاری از کشور ژاپن برای کمک و نجات مردم به شهر بم آمدند.

آیکاوا اظهار داشت: در سال ۲۰۰۶ آژانس همکاری بین‌ المللی ژاپن (جایکا) به ایران آمد تا به مردم ایران در بازسازی مکان‌ های دیدنی و تاریخی این شهر زیبا کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالیم که امروزه شهر بم و به‌خصوص ارگ تاریخی آن بازسازی شده و پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

بم به واسطه کمک‌های کشور ژاپن ثبت جهانی شد

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم؛ نیز گفت: بم به واسطه کمک‌های ژاپن به ارگ تاریخی بم در زمان زلزله و در بحث مطالعات و هزینه ایاب و ذهاب و همچنین برگزاری کارگاه‌ های آموزشی که در آن زمان، ثبت جهانی شد.

محسن قاسمی افزود: دولت ژاپن در آن زمان مبلغ ۵۰۰ هزار دلار برای ثبت جهانی بم هزینه کرد و همچنین تجهیزات و ماشین‌ آلاتی را در اختیار ارگ بم گذاشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم؛ بیان کرد: این تجهیزات پس از گذشت ۲۰ سال همچنان به خوبی کار می‌ کنند و در ارگ تاریخی از آن‌ ها استفاده می‌ شود.

قاسمی؛ خاطرنشان کرد: دولت ژاپن نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار تجهیزات از طریق صندوق امانی ژاپن نزد یونسکو برای ارگ تاریخی بم در نظر گرفت.

اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha