چالش نظام‌های بازنشستگی از ابرچالش‌های کشور است

واعظ مهدوی در رادیو گفت‌‍ وگو عنوان کرد: چالش نظام‌های بازنشستگی از ابرچالش‌های کشور است که دولت مکلف است برای حل این موضوع راه حلی پیدا کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت ؛ دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، مدیر عامل سابق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایردر مورد بازنشستگی و راه حل‌های مدیریت آن بیان داشت: نظام‌های بازنشستگی زمانی شکل گرفت که سن امید به زندگی در جهان ۵۵ تا ۶۰ سال بود و فرد با آغاز اشتغال در ۲۰سالگی و پس از گذشت ۳۰ سال کار در سن ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شد و ۵ تا ۶ سالی که در قید حیات بود حقوق بازنشستگی می‌گرفت.

وی افزود: امروزه می‌بینیم که سن امید به زندگی در کشورهای پیشرفته به ۸۴ سال رسیده و در ایران نیز سن امید به زندگی حدود ۷۶ تا ۷۸ سال برآورد می‌شود که اگر فرد در ۵۰سالگی بازنشسته شود ۲۵ تا ۲۶ سال باید حقوق بازنشستگی دریافت کند که کسوراتی که در ۳۰ سال اشتغال پرداخت کرده‌اند برای دریافت ۲۵ سال حقوق کفایت نمی‌کند.

*** افزایش سن امید به زندگی، چالش صندوق‌های بازنشستگی

واعظ مهدی تصریح کرد: در حال حاضر یک سوم حقوق شاغلین به عنوان کسورات کم می‌شود که در طی ۳۰ سال اشتغال به شرط ثابت ماندن تمام قیمت‌ها برابر با ۱۰ سال حقوق بازنشستگی می‌شود، بنابراین ۱۵ سال از طول بازنشستگی افراد بدون منابع است که این مهم از مشکلات صندوق‌های بازنشستگی است.

مدیرعامل سابق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اظهار داشت: برای مدیریت نظام بازنشستگی کشور دولت در گام اول بایستی برای مدیریت درست سرمایه‌ها و صندوق‌ها و جلوگیری از سوء استفاده‌ها و رانت‌ها راه حل‌های مدیریتی را اتخاذ و اصلاحات مدیریتی در سازمان‌های بازنشستگی اجرا کند.

وی اظهار داشت: در گام دوم مشروط به اعمال راه حل‌های مدیریت بهینه و جلوگیری از مداخلات اصلاحات پارامتریک انجام دهد یعنی دولت از هر نوع بخشودگی اجتناب و سن بازنشستگی را افزایش دهد و دولت اکیدا از سیاست‌های تورم زا که باعث فشار به بازنشستگان و حقوق بگیران می‌شود اجتناب کند.

واعظ مهدی در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ رادیو گفتگو خاطر نشان کرد: چالش نظام‌های بازنشستگی تنها اختصاص به ایران ندارد و در مقطع فعلی در کشورهای فرانسه و آلمان اعتصابات عمومی برابر تصمیماتی که دولت‌های اروپایی ناگزیر به آن هستند برگزار می‌شود و همزمان با حوادث ۱۱ سپتامبر دراوج گرفتاری‌های دولت آمریکا جورج بوش گزارشی تحت عنوان ۶۰ سفر ۶۰ شهر را منتشر کرد که شخصا برای رسیدگی به نظامات بازنشستگی به این شهرها سفر کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha