میزبانی ارگ تاریخی بم از ۴۸ هزار گردشگر و میهمان نوروزی

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با اشاره به اینکه ارگ قدیم بم در ایام نوروز میزبان ۴۸ هزار نفر از مسافران نوروزی بود، گفت: امسال نسبت به سال گذشته اقدامات تاثیرگذاری در پایگاه میراث جهانی بم انجام شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محسن قاسمی ضمن قدردانی از اعضای اجرایی خدمات سفر و همراهی مردم و مسئولان شهرستانذبم، در میزبانی از مسافران نوروزی اظهار کرد: ارگ تاریخی بم در ایام‌ تعطیلات نوروزی میزبان قریب به ۴۸ هزار نفر مسافر نوروزی بود.

وی ادامه داد: همچنین؛ قنوات بم، نخلستان ها و سایر بناهای تاریخی موجود در منظر فرهنگی نیز ۱۵ هزار بازدید کننده را در ایام نوروز، به خود اختصاص دادند.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم ک، افزود: همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن شرایط متفاوتی را برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی ارگ تاریخی بم رقم زد و پایگاه میراث جهانی بم با تغییر در ارائه نوع خدمات و تسهیلات لازم شرایط مناسبی را در بحث پذیرش و میزبانی مسافران نوروزی و گردشگران ایجاد کرد.

قاسمی، با بیان اینکه گردشگری محور اصلی توسعه شهرستان بم محسوب می‌ شود، تاکید کرد: عید نوروز فرصت مناسبی برای تقویت این محور بود و خوشبختانه با فعالیت‌ های انجام شده در ایام نوروز توانستیم با جذب تعداد بالای گردشگر به سوی ارگ تاریخی بم و منظر فرهنگی آن جزء پایگاه‌ های برتر کشور شناخته شویم.

وی به فعالیت‌های انجام شده طی ایام نوروز در ارگ تاریخی و محوطه اطراف این بنای تاریخی نیز اشاره و بیان کرد: راه‌ اندازی موزه یافته‌ های باستان شناسی بم در اصطبل حکومتی ارگ تاریخی، اجرای برنامه شاهنامه‌ خوانی در تکیه ارگ قدیم و برپایی غرفه‌ های صنایع‌ دستی، محصولات فرهنگی و همچنین عکاس‌ خانه و شربت‌ خانه در داخل این بنای تاریخی از برنامه‌ های پیش‌ بینی شده برای نوروز سال جدید بود، که اجرا شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی، تصریح کرد: اجرای موسیقی سنتی و نواحی و همچنین رادیو ارگ برای ایجاد شور و نشاط بیشتر در بین مسافران و گردشگران در محل ارگ تاریخی بم اجرا شد.

قاسمی اظهار کرد: استقرار راهنمایان گردشگری در این بنای تاریخی و سایر آثار تاریخی شهر بم با همکاری دانشکده گردشگری، اجرای تور رایگان بم‌ گردی و برنامه‌ های مفرح با حضور حاجی فیروز و عمو نوروز و اهدای کتاب به گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۲ جزء برنامه‌ های تدارک دیده ای بود، که به بهترین شکل ممکن انجام شد.

وی ابراز کرد: اجرای سفره هفت‌ سین، استقرار سیاه چادر عشایری و طبخ غذاهای سنتی در جوار ارگ تاریخی بم و برگزاری برنامه خشت به خشت ویژه کودکان و نوجوانان در ارگ تاریخی برای آشنایی بیشتر آن‌ ها با روند تولید خشت خام از دیگر برنامه‌ های نوروز سال جدید بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با بیان اینکه برای نخستین‌ بار تور ویژه کودکان برای بازدید از بناهای تاریخی بم در نظر گرفته شد، بیان کرد: پذیرایی در لحظه افطار و برگزاری نماز جماعت در محوطه اطراف ارگ تاریخی از دیگر برنامه‌ های پایگاه میراث جهانی بم طی ایام نوروز ۱۴۰۲ بود.

اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha