عفونت‌های بیمارستانی ناخواسته منجر به کاهش کیفیت خدمات سلامت می‌شود

مسئول کنترل عفونت بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان، با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی به عنوان تهدیدی مداوم برای عملکرد موثر و صحیح مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت است، گفت: این عفونت‌ها می‌توانند به طور ناخواسته منجر به کاهش کیفیت خدمات سلامت و همچنین منجر به تحمیل بار اقتصادی سنگین به بیماران و مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، لیلا تاران عفونت‌های بیمارستانی را دارای اهمیت قابل توجهی دانست و اظهار کرد: عفونت‌های مرتبط با خدمات مراقبت و سلامت، یک مشکل مشترک در تمام کشورهای دنیا می‌باشد.

وی با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی به عنوان تهدیدی مداوم برای عملکرد موثر و صحیح مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت می‌باشد، افزود: این عفونت‌ها می‌توانند به طور ناخواسته منجر به کاهش کیفیت خدمات سلامت و همچنین علاوه بر افزایش طول مدت بستری، افزایش مقاومت‌های میکروبی، افزایش مرگ و میر و عوارض بیماری‌ها منجر به تحمیل بار اقتصادی سنگینی به بیماران و مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت شوند.

مسئول کنترل عفونت بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان، به مستندات سازمان جهانی بهداشت مبنی بر روند فزاینده‌ی بار ناشی از عفونت‌های بیمارستانی و افزایش ضرورت تدوین راهبردهایی به منظور کاهش این عفونت‌ها، اشاره کرد و گفت: به طور متوسط در کشورهای توسعه‌یافته ۷درصد و در کشورهای در حال توسعه ۱۰درصد بیماران، حداقل به یک نوع از عفونت‌های بیمارستانی مبتلا شده و ابتلا به این عفونت‌ها تقریبا در ۱۰درصد مبتلایان، به مرگ منجر می‌شود و این در حالی است که درصد بالایی از این عفونت‌ها قابل پیشگیری هستند.

تاران با اشاره به عفونت بیمارستانی اظهار کرد: این عفونت بر اثر بروز واکنش‌های سوء ناشی از وجود عامل عفونی یا سم حاصل از آن پدید می‌آید و بیمار در زمان پذیرش در بیمارستان به آن عفونت مبتلا نبوده و در دوره نهفتگی آن هم نمی‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: دوره نهفتگی عفونت بیمارستانی تحت تاثیر شرایط متعددی قرار دارد ولی برای اکثر عفونت‌ها، این زمان ۴۸ساعت پس از بستری شدن بیمار در نظر گرفته می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۵۰درصد عفونت‌های موضع زخم‌های جراحی می‌تواند ناشی از میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک باشد، افزود: این در حالی است که اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت می‌تواند موجب کاهش حداقل ۳۰درصد از این عفونت‌ها شود.

تاران اظهار داشت: پس از تشکیل کمیته کشوری کنترل عفونت‌های بیمارستانی، در مرحله اول برای چهار نوع اصلی این عفونت‌ها یعنی عفونت ادراری، گردش خون، تنفسی و زخم جراحی که بیش از ۸۰درصد عفونت‌های بیمارستانی را تشکیل می‌دهد، نظام مراقبت برقرار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha