تنوع موسیقیایی جنوب کرمان و تعلل در انتقال آن به نسل های بعد

دبیر تخصصی جشنواره موسیقی فجر در اختتامیه ششمین جشنواره موسیقی فجر جنوب کرمان، گفت: تنوع موسیقیایی زیادی در جنوب کرمان داریم، اما در انتقال این موسیقی به نسل بعد کمی تعلل و کم کاری شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ همزمان با سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر کشور، اختتامیه ششمین جشنواره موسیقی فجر جنوب کرمان با اجرای بیش از ۱۴ گروه و با استقبال بی نظیر مردم و هنرمندان در میدان امام حسین(ع)جیرفت برگزار شد.

مجید امیری دبیر تخصصی جشنواره موسیقی فجر در آئین اختتامیه این جشنواره، گفت: این هنر در این منطقه علاوه بر اینکه از اقوام مختلف ایرانی تاثیر پذیرفته است، از سایر کشورها به عنوان مثال شاخ آفریقا، هندوستان، کشمیر و پاکستان هم تاثیرپذیر بوده و در برخی از نغمه های موسیقی آن تلفیق شده است.

وی افزود: باید در این زمینه پژوهش هایی صورت گیرد و نتایج آن به تمام دنیا شناسانده شود.

دبیر تخصصی جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: این موسیقی تمامی ویژگی‌ های موسیقی اقوام مختلفی که در کرانه هلیل حضور پیدا کردند، را در بر گرفته و البته انحصاربه فردی خود را هم دارد.

امیری اظهار داشت: تنوع موسیقیایی زیادی در جنوب کرمان داریم و انواع سازهای بومی محلی وجود دارد که قیچک و سرنا از جمله سازهای شاخص آن است که بیشتر در منطقه نمود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در انتقال این موسیقی به نسل بعد کمی تعلل و کم کاری شده است، اضافه کرد: آموزش نکته مهمی است که برای حفظ و نگهداری موسیقی جنوب کرمان باید به آن توجه بیشتری شود.

دبیر تخصصی جشنواره موسیقی فجر، عنوان کرد: در حوزه آموزش بویژه در زمینه سازهای بومی محلی انتظار می‌ رود؛ بتوانیم از هنرستان هنرهای زیبا استفاده کنیم، تا از این شیوه سازهای مخصوص جنوب کرمان آموزش داده شده و به نسل بعدی انتقال پیدا کنند.

گفتی است؛ طبق اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان، جشنواره موسیقی فجر در جنوب استان کرمان که خاستگاه فرهنگ و تمدن هلیل به شمار می رود، به محل نمایش گوشه هایی از موسیقی محلی مانند موسیقی کار و تلاش و حماسه سرایی این منطقه تبدیل شده است.

موسیقی جنوب کرمان غیر از آنکه تاریخ این منطقه در دوره قبل از تاریخ را نیز متبلور شده نمایانگر هم بافی فرهنگ ها و به کارگیری سازهای دیگر کشورها نیز بوده زیرا تلاقی فرهنگ ها در طول تاریخ و رفت و آمدهای جوامع مختلف سبب رواج موسیقی آن کشورها در این منطقه نیز شده است.

همه ظرفیت ها و غنای تاریخی موسیقیایی جنوب کرمان در حالی است، که اهالی این هنر اینک همچنان بر لزوم پژوهش و آموزش بویژه در مورد سازهای محلی تاکید می کنند و می گویند انتقال این فرهنگ و ظرفیت به نسل های بعدی باید دغدغه همگان باشد.

همچنین، در اختتامیه این جشنواره از گروه های موسیقی شرکت کننده در این جشنواره با اهدای لوح تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha