سالانه ۱۳۰۰ پیوند سلول‌های بنیادی در ایران انجام می‌شود

مدیر امور نظارت راهبردی حوزه فناوری و نوآوری ستاد علم و فناوری با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۲۰ مرکز، خدمات سلول‌های بنیادی را ارائه می‌کنند گفت: سالانه ۱۳۰۰ پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در ایران انجام می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،طاووسی گفت: حوزه سلول‌های بنیادی (پزشکی بازساختی) اگرچه نسبت به دیگر حوزه‌های علم و فناوری هنوز جوان است اما این علم و فناوری از سه دهه اخیر در ایران به ویژه در پژوهشگاه رویان شکل گرفته و دستاوردهای خوبی هم در پژوهشگاه حاصل شده است.

وی با اشاره به تدوین «سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی» در سال ۱۳۹۲ افزود: با تدوین و تصویب این سند، دستاوردهای بسیار خوبی برای فعالان این حوزه از جمله ستاد معاونت علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شد.

مدیر امور نظارت راهبردی حوزه فناوری و نوآوری ستاد علم و فناوری متذکر شد: البته دستاوردهای این سه دهه در حوزه سلول‌های بنیادی فقط هم منحصر در تولید علم و مقاله نبوده و بلکه هدف اصلی تولید ثروت و رفاه و سلامتی مردم است که خوشبختانه در هر دو مورد به نتایج خوبی رسیدیم.

طاووسی در برنامه روزنه» رادیو گفت وگو اظهار کرد: در حال حاضر محصولات تولیدی ایران در حوزه سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت، محصولات باکیفیتی هستند و از این نظر در رتبه ششم جهان قرار داریم.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت مراکز سلول‌های بنیادی بسیار معتبر در ایران گفت: بیمارانی از خارج از کشور به این مراکز مراجعه می‌کنند.

مدیر امور نظارت راهبردی حوزه فناوری و نوآوری ستاد علم و فناوری عنوان کرد: هم اکنون بیش از ۲۰ مرکز، خدمات سلول‌های بنیادی مانند پیوند سلول‌های بنیادی و خون ساز را ارائه می‌کنند که در این زمینه هم ما رتبه و آمارهای درخشانی داریم مانند ۱۳۰۰ پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز که در سال انجام می‌شود.

طاووسی یادآور شد: قبل از تدوین و تصویب «سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی» فقط دو شرکت در حوزه سلول‌های بنیادی فعال بودند اما هم اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت در زمینه خدمات رسانی و تولید محصولات سلول‌های درمانی فعالیت می‌کنند.

وی از تأمین عمده نیازهای کشور در حوزه مواد اولیه و مصرفی و تجهیزات آزمایشگاهی توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی سخن گفت و اظهار کرد: حمایت‌های مختلفی که از سوی معاونت علم و فناوری و صندوق‌های دیگر انجام می‌شود موجب رشد فزاینده فعالیت این شرکتها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha