32 درصد از نوجوانان ایرانی مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شیوع چاقی در رده سنی نوجوانان در دنیا و در کشور ما در 20 سال اخیر روند رو به رشدی داشته و در حال حاضر حدود 32 درصد جمعیت نوجوانان ایرانی مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر عبدالرضا نوروزی، با اشاره به اینکه از نظر شیوع اضافه وزن نوجوانان، ایران، جزو کشورهایی با رنگ قرمز است که توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شده است، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ناشی از چاقی این گروه سنی افزایش اختلالات بیماریهای غیر واگیردار مانند دیابت، کبد چرب، فشار خون و افزایش چربی خون در سنین نوجوانی و جوانی است.

دکتر نوروزی تصریح کرد: از سوی دیگر در آینده نزدیک با دسته ای از افراد در جامعه روبرو هستیم که در تمام عمرشان مبتلا به چاقی و اضافه وزن بوده و این مسئله باعث افزایش زیاد بیماریهای غیر واگیردار در سنین میانسالی در کشور خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برای درمان شیوع چاقی و اضافه وزن در نوجوانان باید به دلایل ایجاد این بیماری مانند کاهش تحرک بدنی، افزایش استفاده از رایانه، تبلت و اینترنت و افزایش حجم غذاهای مصرفی و با کالری بالا اشاره کرد.

وی ادامه داد: برنامه های کاهش وزن و مدیریت وزن در نوجوانی بایستی حتما با در نظر گرفتن برنامه رشد قدی و نورولوژیکی این گروه سنی باشد؛ توصیه می شود که برنامه کاهش وزن برای این گروه سنی که شامل رژیم غذایی ، داروهای کاهنده اشتها، مکمل های مربوط به ایجاد حس سیری و فعالیت بدنی توسط متخصصین و کارشناسان تغذیه، انجام پذیرد.

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه رژیم های غذایی غیر اصولی نه تنها باعث کاهش وزن نمی شود بلکه مشکلاتی مانند اختلال رشد به وجود می اورد، ابراز کرد: طبق اخرین شواهد بالینی برنامه های کاهش وزن برای گروه سنی نوجوانان از سن 11 سالگی قابل اجرا است.

وی گفت: درمان چاقی و اضافه وزن نوجوانان حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم درمان طبق اخرین پژوهش ها 80 درصد نوجوانان، بزرگسالان چاق با عوارض بیشتر متابولیکی خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha