قوانین تشدیدکننده آلودگی هوا باید اصلاح شود

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: اگر اجرای برخی طرح‌ها و پروژه‌ها و حتی قوانین منجر به تشدید وضعیت آلودگی هوا می‌شوند باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،مهندس داریوش گلعلی زاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: سهم منابع آلاینده هوا مشخص است و راهکارها هم در «قانون هوای پاک» و آئین نامه‌های اجرایی تعریف شده است.

وی افزود: یکی از دلایل تداوم آلودگی هوا با وجود تبیین راهکارها، انباشت تکالیف دستگاه‌های ذیربط در سنوات گذشته و عدم تأمین اعتبارات لازم برای اجرای قانون «هوای پاک» است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از مهم ترین و موثرترین اقداماتی هستند که باید در حوزه آلودگی هوا انجام شوند.

گلعلی زاده یادآور شد: ما در برنامه‌ای که امسال به سازمان برنامه و بودجه کشور تقدیم کردیم کلیه تکالیف دستگاه‌ها را طبق برنامه زمان بندی و بودجه بندی شده، مشخص کردیم و مبلغ ۱۰۷ هزار میلیارد تومان هم احصا کردیم که امیدواریم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و قانون برنامه هفتم کشور گنجانده شود.

وی اضافه کرد: اگر اجرای برخی طرح‌ها و پروژه‌ها و حتی قوانین منجر به تشدید وضعیت آلودگی هوا می‌شوند باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، مصرف روزانه بنزین در تهران را ۱۳ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: وقتی یک ششم جمعیت کشور در تهران است پدیده وارونگی دما نیز امری طبیعی است.

گلعلی زاده با بیان اینکه ۷۵ درصد مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری است افزود: با افزایش مصرف گاز خانگی، نیروگاه‌ها و صنایع دچار کمبود گاز طبیعی شده و ناگزیر مجبور به استفاده از سوخت جایگزین می‌شوند لذا از مردم تقاضا داریم که در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha