کمبود سرم و داروهای برند وارداتی در کشور

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: ما در حال حاضر با مشکل کمبود سرم و برخی داروهای برند مواجه هستیم و وظیفه نظام سلامت کشور هم این است که داروها را تأمین کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر انیسیان مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی درمورد تأثیر نوسانات ارزی بر قیمت دارو اظهارکرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار بر این شد که ارز دارو در سال جاری برداشته شود و به جای آن یارانه دارو در قالب «دارویار» پرداخت شود که بودجه ریالی نسبتاً مناسبی هم برای آن در نظر گرفته شد.

وی ضمن انتقاد از اجرای با عجله و بدون زیرساخت‌های کارشناسی مناسب طرح «دارویار» افزود: ما از زمان شروع اجرایی شدن این طرح در تیرماه ۱۴۰۱ با مشکلاتی درخصوص کمبود دارو و افزایش بی رویه قیمت دارو مواجه بودیم و همچنان هم هستیم اما به نظر می‌رسد که این مشکلات به تدریج در حال حل شدن است.

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی، این عارضه را معلول ساختار اقتصادی کشورمان دانست و گفت: حل مشکلات صنعت دارو به یک رویکرد کلان در اقتصاد کشور نیاز دارد چون وقتی صنایع ما گلخانه‌ای هستند و سالها با سوبسید دولتی تولید کردند طبیعی است با حذف ارز و یارانه دچار اختلال می‌شوند.

انیسیان با تصریح بر اینکه مدیریت بیمه در ایران قوی نیست افزود: ساختار سیاست گذاری سلامت کشور، متأسفانه مصرف بی رویه دارو را تشویق کرده و این شیوه مصرف هم قطعاً به صورت ناگهانی تغییر نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: مصرف بی رویه داروها معلول ساختار سیاست گذاری سلامت است نه مردم و از طرف دیگر متأسفانه نظارت دقیقی هم بر تجویز صحیح پزشک و هزینه تمام شده داروها صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل اقتصاد و درمان سازمان نظام پزشکی، اعطای مجوز بی رویه تأسیس داروخانه توسط سازمان غذا و دارو را به معنای تشویق مصرف دارو و مکمل دانست و گفت: همین کار موجب کمبود دارو در مقاطعی از زمان می‌شود.

انیسیان با بیان اینکه ساختار اقتصاد سلامت کشور به برنامه بلند مدت احتیاج دارد اظهار کرد: ما در حال حاضر با مشکل کمبود سرم و برخی داروهای برند مواجه هستیم و وظیفه نظام سلامت کشور این است که داروها را تأمین کند.

ضمن تصریح بر اینکه نظام سلامت در کشور مهجور واقع شده و دود آن هم به چشم مردم خواهد رفت، از دولت و مجلس نیز در آستانه بررسی بودجه ۱۴۰۲ تقاضا کرد که این خدمت استراتژیک و مزیت رقابتی کشور را در حوزه سلامت از بین نبرند و بحث تعرفه‌های خدمات درمانی، قیمت دارو و پوشش بیمه‌ها را در قانون بودجه مورد توجه قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha