همکاری موثر گروه های هدف در انجام واکسیناسیون مهم ترین راهکار در کنترل موج هشتم کروناست

رئیس گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این روزها شاهد روند افزایشی آمارهای کرونایی در نقاط مختلف جهان هستیم و برای دوری از آسیب‌های موج هشتم تنها نیازمند مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا هستیم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمدجعفر صادقی اظهار کرد: تاکنون مورد مثبتی از زیرسویه‌های جدید در مشهد و خراسان رضوی دیده نشده، اما این دلیلی نمی‌شود که موج هشتم به سراغمان نمی‌آید و باید قبل از رسیدن به وضعیت بدتر کرونایی نسبت به دریافت دُز یادآور اقدام شود.

وی تصریح کرد: در موج جدید 5 زیرسویه xbb، xbb1، bq1، bq1.1 و 2BA در کشورهای مختلف جهان مشاهده شده که همگی آنها از خانواده اومیکرون هستند و باید اشاره کنیم که خطرات این زیرسویه‌ها از سویه دلتا که در موج پنجم بحران کرونا با آن درگیر بودیم به مراتب بیشتر است.

رئیس گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با توجه به شیوه علائم موج جدید بحران کرونا مردم باید ضمن رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک اقدامات پیشگیرانه را عملیاتی کنند، خاطرنشان کرد: بهترین کار در وضعیت فعلی دریافت دُز یادآور واکسن کرونا بوده و از تمامی افراد بالای 18 سال به‌خصوص 4 گروه دارای بیماری زمینه‌ای، نقص سیستم ایمنی، مادران باردار و سالمندان بالای 60 سال می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر به یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کرده و جهت دریافت دُز یادآور خود اقدام نمایند.

دکتر صادقی افزود: گروه سنی زیر 18 سال شامل دریافت دُز یادآور نمی‌شود، اما از کسانی که 6 ماه از دریافت آخرین دُز دریافتی‌شان گذشته می‌خواهیم که نسبت به دریافت دُز یادآور اهتمام ورزند و هیچگونه تأخیر در انجام این کار بسیار مهم و حیاتی ایجاد ننمایند.

وی با تأکید بر اینکه زیرسویه‌های جدید سویه اومیکرون ویروس کرونا عوارض زیادی به‌خصوص در بحث گوارش ایجاد کرده و بیشترین مبتلایان آن سالمندان و کودکان هستند گفت: ما معتقدیم که انجام واکسیناسیون افراد بالای 18 سال هم در حفظ سلامت خود آنان و هم گروه سنی زیر 18 سال و به‌خصوص گروه سنی زیر 5 سال که شامل دریافت واکسن کرونا و دُز یادآور آن نمی‌شوند مؤثر است، پس با توجه به اهمیت این موضوع نباید تأخیری در دریافت دُز یادآور واکسن کرونا ایجاد نماییم.

رئیس گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ما هم‌اکنون واکسن‌های برکت، سینوفارم، نورا، اسپایکوژن را به تعداد زیاد در تمامی مراکز واکسیناسیون کرونا داریم و تنها نیازمند مراجعه مردم به این مراکز هستیم، مراجعاتی که میزان آن کم بوده و باید این حضور پررنگ‌تر باشد تا ایمنی‌زایی مدنظر ایجاد شود و مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

دکتر صادقی اضافه کرد: از افرادی که تاکنون واکسن کرونا و یا دُز یادآور آن را دریافت نکرده‌اند می‌خواهیم که با تزریق این واکسن آمادگی خود را در برابر بیماری کووید 19 افزایش دهند و در ایمن سازی جامعه برای مقابله با این بیماری سهیم شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha