مراقب بیماری "آنگارا" در طیور باشید

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: آنگارا(سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت یا HHS) یک بیماری نوظهور در کشور است، که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات داشته و به سرعت منتشر می شود، این بیماری مختص طیور است و نگرانی از حوزه بهداشت عمومی و انتقال آن به انسان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر فیروزه زارع پور گفت: آنگارا (سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت یا HHS) یک بیماری نوظهور در کشور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات داشته و به سرعت منتشر می شود، این بیماری مختص طیور است و نگرانی از حوزه بهداشت عمومی و انتقال آن به انسان وجود ندارد.

وی افزود: در صورت ابتلای گله مرغداری به بیماری‌ های تضعیف کننده سیستم ایمنی، میزان ابتلا ۱۰ تا ۳۰ درصد و تلفات روزانه ۳ تا ۵ درصد است؛ ولی چنانچه با بیماری‌ های دیگر در گله همزمان شود؛ تلفات تا ۸۰ درصد هم می‌رسد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر یادآور شد: بنابراین رعایت کامل اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای، اصول امنیت زیستی و واکسیناسیون مناسب در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر است.

دکتر زارع پور، در ادامه مهمترین راههای پیشگیری از انتقال بیماری را به مرغداران شهرستان یادآور شد:


۱- با توجه به اهمیت کود و فضولات طیور در انتقال بیماری، فرآوری و عقیم سازی کود در پایان هر دوره الزامیست و بایستی کود فرآوری شده با اخذ مجوز از دامپزشکی حمل گردد.


۲- رعایت اصول بهداشتی و انجام صحیح ضدعفونی سالن‌ ها و انبار(کف و دیوارهای داخل و خارج) و وسایل مختلف، قبل از هر دوره جوجه ریزی ضروری می باشد.


۳- تمام واحدهایی که می‌ خواهند جوجه‌ ریزی انجام دهند، از مزارع مرغ مادری که علیه این بیماری دو نوبت واکسینه شده‌ اند، جوجه خریداری کنند.


۴- واکسیناسیون مطابق با الگوی منطقه در واحد پرورش صورت گیرد و بخصوص واکسیناسیون علیه بیماری گامبورو انجام شود.


۵- رعایت کامل اصول قرنطینه ای و بهداشتی در مرغداری ها از جمله: کنترل ورود و خروج وسایل نقلیه و افراد به واحد، رعایت کامل نکات بهداشتی(دوش گرفتن، پوشیدن لباس کار، ضدعفونی کامل وسیله نقلیه و... )، فعال بودن حوضچه‌ های ضدعفونی مقابل درب ورودی مرغداری، سالن‌ ها و انبار، محصور بودن کامل انبار دان و سالن پرورش به منظور جلوگیری از ورود پرندگان دیگر صورت گیرد.


۶- مرغداران دقت نظر داشته و هوشیارانه عمل کنند تا هر گونه تلفات غیر عادی و یا کاهش مصرف دان و آب و افزایش تلفات، در اسرع وقت و بلافاصله به اطلاع اداره دامپزشکی و مسئول فنی واحد رسانده شود، تا مراقبت‌ های لازم با سرعت انجام گیرد.


۷- مرغداران لاشه‌ ها و تلفات را باید زیر نظر دامپزشک و با روش‌ های بهداشتی معدوم‌ کنند.


وی در خاتمه؛ بر وظیفه اصلی مسولان فنی تاکید و خاطرنشان کرد: توجه به خرید جوجه از گله های مادر که ۲ نوبت علیه آنگارا واکسینه شده باشند، ارسال سریع گزارشات در هنگام بروز نخستین علائم بیماری و مشخص کردن تعداد تلفات اولیه را در اولویت کارهای خود قرار داده، تا بتوانیم قبل از گسترش بیماری آن را در همان محدوده کنترل کنیم.

اداره کل دامپزشکی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha