سطح زیر کشت کینوا در استان کرمان ۴۰ هکتار می باشد

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمان، گفت: سطح زیر کشت کینوا در استان کرمان ۴۰ هکتار می باشد، که عمده کشت این محصول در شهرستان های کرمان و ریگان می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ فریدون آهنگری، گفت: کینوا (Quinoa) گیاهی با دانه‌ های خوراکی است، که در کشورهای غربی مصرف آن به عنوان جایگزین سالم‌ تر غلاتی از جمله گندم می باشد و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. کشت این گیاه که به خاویار گیاهی هم معروف است، چند سالی است که وارد ادبیات کشاورزی کشور شده و در استان کرمان نیز رواج یافته است.

وی افزود: سطح زیر کشت کینوا در استان کرمان چهل هکتار می باشد، که عمده کشت این محصول در شهرستان های کرمان و ریگان می باشد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی کرمان، تصریح کرد: محصول کینوا احتیاج به آب کمی دارد و جزء دسته گیاهان با نیاز آب کم و اقتصادی بوده و نسبت به آب و هوای مناطق مختلف استان مقاوم است. از طرفی دوره رشدی این محصول حدود 3 و در پاره ای از مناطق ۷ ماه می‌ باشد، که زمان شروع کاشت در مناطق معتدل و سرد هفته دوم تیر ماه و در مناطق گرم هفته آخر مرداد ماه می باشد و برداشت این محصول در مناطق سرد در اوایل آبان ماه در مناطق گرم آذر ماه می باشد.

آهنگری با بیان اینکه بیشتر اراضی کشاورزی استان و کشورمان خشک و محدودیت آبی دارد، گفت: با توجه به اینکه نیاز آبی کینوا ۴۰۰۰ متر مکعب در هکتار می باشد و در طی مدت زمان کشت تا برداشت دوره آبیاری هر ۲۰ روز یک مرتبه انجام می گیرد، می‌توان با ترویج اینگونه محصولات از کشت محصولات با مصرف آب بیشتر جلوگیری کرد و محصولات کم آب بر را جایگزین کرد.

وی به وظیفه تولیدکننده در بررسی ذائقه مصرف کننده تاکید و اظهار کرد: در گذشته آرد فقط از دو محصول گندم و جو تولید می‌ شد و در حال حاضر علاوه بر این دو از ذرت، کینوا و … نیز استفاده می‌ شود. همچنین این محصول به صورت جایگزین برنج و همچنین به صورت سالاد مورد مصرف قرار می گیرد، که برای درمان بیماران دیابت نوع ۲ و بیماران سیلیاکی آلرژی دار به صورت یک درمان مورد استفاده و خوشبختانه علاوه بر مصرف داخلی به اروپا و آسیا نیز صادر می گردد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عملکرد محصول در واحد سطح با توجه به اقلیم استان از یک تا ۳ تن در هکتار متغیر است، افزود: حداکثر تولید در واحد سطح در استان کرمان ۳ تن در هکتار می باشد

آهنگری، گفت: بذر کینوا از موسسات تحقیقات یزد تهیه و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و ارقام کشت شده کینوا در استان، شامل تی تی کاکا ، سجاما ، کیو ۲۷ و ۲۶ می باشد، که به ازاء هر هکتار ۳ تن کینوا تولید می شود.

وی افزود: جهت حمایت از تولید کنندگان، شرکت های خصوصی با کشاورزان قرار داد منعقد کرده و محصولشان را قرار دادی خریداری می کنند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha