بیماری زردی به دلیل تخریب گلبول های قرمز ایجاد می شود

یک متخصص داخلی با اشاره به اینکه، بیماری یرقان(زردی) به دلیل تخریب گلبول های قرمز و به دنبال آن، افزایش بیلی روبین در خون ایجاد و در چشمها و پوست بدن دیده می شود توصیه هایی در این رابطه ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمدمهدی حیاتبخش در مورد بیماری یرقان(زردی)، گفت: زردی همان یرقان است و علل مختلفی دارد و یک نشانه از بیماری است.

وی افزود: یرقان به دلیل افزایش بیلی روبین در خون ایجاد و در چشمها و پوست بدن دیده می شود

این عضو هیئت علمی دانشگاه، تصریح کرد: افزایش بیلی روبین در خون به سه دسته تقسیم بندی میشود.

- یک دسته از عوامل افزایش بیلی روبین را می توان به قبل از کبد تقسیم بندی کرد. مرحله قبل از کبد مواقعی است فرد بیماری تخریب کننده گلبول های قرمز دارد یعنی گلبول های قرمز به دلیلی شکسته می شوند و از بین می روند که علت مختلف دارند مانند بیماری تالاسمی و ...

- دومین دسته از این تقسیم می توان به بیماری های مزمن کبدی مانند هپاتیت B ، C و A اشاره کرد که بیلی روبین را نمی توانند از خون برداشت و دفع کنند هر عاملی که در داخل کبد ایجاد اشکال کند باعث زردی می شود.

- سومین دسته از این تقسیم بندی به بیماری هایی تعلق دارد که دفع بیلی روبین مشکل داشته باشد به عنوان مثال مجرای صفراوی مشکل دارد مانند سنگ در مجرای صفرا و یا سرطان صفرا که این باعث اشکال در دفع بیلی روبین و زردی و یرقان در فرد می شود.

دکتر حیاتبخش، تصریح کرد: یک عامل زردی در دوران نوزادی به دلیل تخریب گلبول های قرمز است، که معمولا نوزادان با مایع درمانی و استفاده از دستگاه درمان می شوند و برای درمان زردی نوزادان از داروهای سنتی باید خودداری کرد.

وی با بیان اینکه همه یرقان ها واگیردار نیستند باید به پزشک مراجعه و علت را مشخص کرد، ابراز داشت: اگر بیماری یرقان به دلیل تخریب گلبول های قرمز و یا مجاری صفراوی باشد واگیردار نیست و فقط بعضی از انواع هپاتیت ها از جمله هپاتیت های ناشی از ویروس A ،B و Cممکن است باعث واگیر شوند.

این متخصص طب داخلی، پیشگیری از بیماری یرقان و یا زردی شامل مواردی زیادی می شود که در ابتدا باید علت یرقان را شناخت.

دکتر حیات بخش همچنبن در مورد بیماری فاویسم که موجب تخریب گلبول های قرمز و در نهایت منجر به زردی می شود، گفت: علت بیماری فاویسم که با خوردن باقلا ممکن است در فرد بروز کند، تخریب گلبول های قرمز است، در داخل گلبول های قرمز آنزیم هایی وجود دارد که از اکسیده شدن گلبول ها جلوگیری می کنند.

وی افزود: وقتی فرد باقلا را مصرف می کند مواد اکسیده در گلبول های قرمز افزایش و منجر به تخریب گلبول و افزایش بیلی روبین و ایجاد یرقان می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، خاطر نشان کرد: بیماری فاویسم بیشتر در مردها ایجاد می شود بیماری ارثی است و از والدین به فرد می رسد، فردی که باقلا می خورد و مبتلا به فاویسم می شود، سریعتر باید به پزشک مراجعه و درمان شود، عدم درمان به موقع نارسایی حاد کلیه را ایجاد می کند.

دکتر مهدی حیاتبخش _ دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha