کمبود ذخایر خونی به دلیل شیوع آنفلوانزا در استان کرمان

مدیرکل انتقال خون استان کرمان از کمبود خون و فرآورده های خونی به دلیل شیوع آنفلوآنزا و کاهش تعداد اهداکنندگان خون در این استان خبر داد و از هم استانی ها درخواست کرد؛ جهت کمک به بیماران نیازمند خون و فرآورده های خونی به پایگاه های انتقال خون سراسر استان مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر ایرج شکوهی با بیان این که در فصول سرد سال به جهت مقابله با هرگونه بحران احتمالی، باید ذخایر خون افزایش پیدا کند، گفت: این امر وابسته به همت مردم و مدیریت مصرف خون در مراکز درمانی است.

کمبود گروه های خونی منفی بیشتر از سایر گروه های خونی

وی با تاکید بر اینکه این استان با کمبود ذخایر خونی بخصوص در گروه‌های "O" و "A" منفی مواجه است، تصریح کرد: شیوع ویروس آنفلوآنزا طی چند هفته اخیر موجب کاهش مراجعه اهداکنندگان به پایگاه های انتقال خون در کرمان شده است.

سرماخوردگی و آنفلوانزا مانع اهدای خون نمی باشد

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به تفکر عموم که اگر سرما بخورند نمی توانند خون اهدا کنند، افرود: مبتلایان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می توانند دو هفته پس از بهبود کامل، برای اهدای خون داوطلب شوند.

دکتر شکوهی تاکید کرد: همچنین تمامی ملاحظات و اقدامات پیشگیرانه برای اینکه شهروندان نگرانی برای ابتلای به آنفلوآنزا در مراکز اهدای خون نداشته باشند در دستور کار قرار دارد و در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی، استان کرمان را استانی حادثه خیز اعلام کرد و گفت: کرمان حوادث و تصادفات زیادی دارد و نیاز بیماران به خون و فرآورده های خونی در این استان حادثه خیز همچنان وجود دارد و دغدغه ای جدی است.

کمبود ذخایر خونی به دلیل شیوع آنفلوانزا در استان کرمان

کاهش شدید ذخایر خونی استان کرمان پس از شیوع آنفلوانزا

مدیر کل انتقال خون استان کرمان، ذخایر خونی خون استان کرمان را قبل از شیوع ویروس آنفلوآنزا ۱۲ روز اعلام و از مردم دعوت کرد با مراجعه به پایگاه های اهدا خون در استان کرمان، بیماران نیازمند خون را یاری کنند.

دکتر ایرج شکوهی، بیان کرد: ذخیره خون در استان کرمان در حال حاضر ۱۰ روز است، که تقریبا نیاز بیمارستان ها را تاکنون پاسخ داده است. اما آمار اهدا کنندگان به دلیل شیوع بیماری ویروسی اخیر به پایگاه های انتقال خون کاهش پیدا کرده که جای نگرانی دارد و اگر به همین ترتیب پیش برود به طور قطع مقدار ذخایر ما کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه طول عمر پلاکت سه روز است، گفت: با این وجود باید خونگیری به صورت مستمر انجام شود تا فرآورده های خونی مانند پلاکت به دست بیماران برسد.

استان کرمان دارای بیشترین تعداد بیماران تالاسمی کشور

مدیر کل سازمان انتقال خون استان کرمان، عنوان کرد: آمار بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی در این استان بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر است، که در مقایسه با سایر استان ها بسیار بیشتر است.

دکتر شکوهی، خون اهدا شده زیر هفت تا ۱۰ روز را خون تازه برشمرد و تصریح کرد: هر بیمار مبتلا به تالاسمی در ماه دو بار خون تازه مصرف می کند و ۳۰ تا ۳۵ درصد خون مصرفی در استان کرمان مربوط به بیماران تالاسمی است.

وی همچنین تعداد مراجعه کنندگان برای اهدا خون را طی سال گذشته ۷۳ هزار نفر عنوان و اظهار کرد: ۶۲ درصد از این افراد اهدا کننده مستمر بوده اند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: برخی افراد که برای نخستین مرتبه خون اهدا می کنند اهدا کننده بار اول، افرادی که حداقل یک یا چند بار سابقه اهدا خون داشته باشند اهداکنندگان با سابقه و اهدا کنندگان با سابقه منظم، اهداکننده مستمر نامیده می شوند.

دکتر شکوهی ابراز داشت: آقایان می توانند در هر سال چهار نوبت و بانوان در هر سال سه بار خون اهدا کنند.

وی ابراز داشت: آمار اهدا خون طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۰ درصد نسبت به ۶ ماهه سال قبل رشد داشته و تعداد اهدا کنندگان خون در این مدت ۳۸ هزار نفر بوده است.

مشارکت پایین بانوان در اهدای خون

مدیر کل انتقال خون استان کرمان به مشارکت پایین بانوان در اهدای خون اشاره و عنوان کرد: آمار بانوان اهدا کننده خون با توجه به جمعیت این افراد در جامعه بسیار پایین است، که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

دکتر شکوهی ، مشارکت بانوان کرمانی را در اهدا خون پنج درصد عنوان و تصریح کرد: آمار بانوان این استان در اهدا خون پایین تر از آمار نرمال کشوری است این در حالی است که حضور بانوان در اهدا خون در استان های جنوبی کشور و حتی جنوب کرمان بیشتر است.

وی بیان کرد: بیماران تالاسمی و هموفیلی از مصرف کنندگان دائمی خون هستند و بیش از ۳۰ درصد از خون اهدایی توسط بیماران مبتلا به تالاسمی مصرف می شود.

این مقام مسئول، ادامه داد: از سوی دیگر مصرف خون در مصدومان حوادث، بیماران نیازمند اعمال جراحی و بیماران مبتلا به سرطان نیز حیاتی است.

برگزاری پویش اهدای خون همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی

دکتر شکوهی اضافه کرد: به مناسبت روز کتاب و کتابخانه کمپینی با عنوان کتابخوان همزمان با سراسر کشور از ۲۴ آبان تا ۲۸ آبان ماه آغاز می شود، که از کلیۀ کارکنان شاغل در کتابخانه های عمومی، گروه های مختلف مرتبط با مجموعۀ کتابخانه ها و کتاب دوستان عزیز دعوت به عمل می آید تا با پیوستن به این پویش، ضمن گرامیداشت هفتۀ کتاب و کتابخوانی، با اهدای خون خود به بیماران نیازمند، به آن ها فرصت زندگی ببخشند.

دعوت از هم استانی های کرمانی جهت اهدای خون

وی در خاتمه، ضمن تقدیر از مردم شریف دیار کریمان که در تمام روزهای گرم و سرد بدون هیچ گونه چشمداشتی برای نجات جان بیماران می کوشند، خاطرنشان کرد: انتقال خون استان نیازمند به تمام گروه های خونی، خصوصا گروه های خونی منفی است و کلیۀ پایگاه های انتقال خون استان منتظر ارائۀ خدمت به اهداکنندگان خون هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha