دریافت مجوز فعالیت بیش از ۱۰۰ هزار فعال اقتصادی در کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: در عرصه تولید کشور طی شش ماه گذشته ۱۱۳ هزار فعال اقتصادی توانستند مجوزهای خود را به شکل برخط دریافت کنند، در حالی که این عدد در سال قبل صفر بود. 

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر احسان خاندوزی ظهر شنبه ۳۰ مهر در سفر به کرمان و مراسم آغاز عملیات اجرایی شهرک زنجیره فتوولتائیک انرژی‌ های تجدیدپذیر ایران در شهر ماهان، این طرح را نقطه چرخش و تحول به لحاظ کیفی دانست و عنوان کرد: مسیر جدیدی در حال آغاز شدن است که برکات بزرگی برای بخش انرژی و اقتصاد ایران به همراه دارد.

وی افزود: اینکه بانک ملی و شبکه بانکی کشور نیز سهم موثری در این نقطه چرخش دارند، وجه بارزی برای طرح محسوب می‌ شود.

وزیر اقتصاد و دارایی، تصریح کرد: تجلیل واقعی از مقام شهید حاج قاسم سلیمانی برای کسانی که مسئولیت اجرایی به عهده دارند، به این معناست که بتوانیم مدیریت تحول‌ گرا و شجاعانه و مخلصانه ای را در عمل محقق کنند.

به مدیران جسور اقتصادی و کار کارشناسانه نیاز داریم

خاندوزی ابراز داشت: با اقتضائات کشور و تنگناهایی که با آن مواجه هستیم، مدیران اقتصادی جسور در عین عقلانیت و تدبیر اقتصادی و کار کارشناسی و حرفه‌ ای نیاز داریم.

وی تاکید کرد: اگر گاهی در برخی از محافل به برخی از سختگیری های غیرضرور که به اسم نظارت انجام می‌ شود، انتقاد می‌ کنیم، چون جرات مدیران را برای تصمیمات بزرگ در چارچوب قانون و پذیرش خطر برای مردم را می‌ گیرد.

وزیر اقتصاد و دارایی، بیان کرد: این امر مسیرهای پیشرفت را بسیار کند کرده است و قدم‌ های مدیران اجرایی را لرزان کرده، که پای تصمیمات مهم و تحول آفرین را امضا کنند.

دریافت مجوز جهت ۱۱۳ هزار فعال اقتصادی در کشور

خاندوزی، خاطرنشان کرد: در عرصه تولید کشور طی شش ماه گذشته ۱۱۳ هزار فعال اقتصادی توانستند مجوزهای خود را به شکل برخط دریافت کنند، در حالی که این عدد در سال قبل صفر بود.

وی، اظهار داشت: این مسئله نوید این را می‌ دهد که به سمت چرخش در نظام اداری کشور حرکت می‌ کنیم، هر چند سرعت کم است، اما تحول آغاز شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: در استان کرمان طی یک سال اخیر بیش از ۵۹۰ طرح در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ داشته‌ ایم، با روش نوینی که مانند روش قبل تسهیلات اشتغالزایی مبتنی بر پول‌ پاشی کور و بدون نظارت نیست.

خاندوزی، ادامه داد: اکنون ما از نهادهای اشتغالزایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام و کمیته امداد که در مویرگ‌ های شهرها و روستاهای ما نقش نظارتی دارند، برای اینکه هر هفته رصد شوند. استفاده خواهیم کرد.

نقش بانک ها در سرمایه گذاری، وجه مشترک پیمانی است

وی، ادامه داد: نقش بانک‌ ها در سرمایه‌ گذاری، وجه مشترک پیمانی است، که با مدیران بانک‌ های دولتی بسته‌ ایم، مبنی بر اینکه باید بنگاه‌ زایی را تشویق و بنگاه مانی را محدود کنیم.

وزیر اقتصاد، اظهار کرد: سرمایه‌ گذاری ما در سال‌ های گذشته دچار ضعف جدی شد. اما امسال در گام اول اجازه مشارکت سرمایه‌ گذاری بانک‌ ها در حوزه شرکت‌ ها و طرح‌ های دانش‌ بنیان رسما پذیرفته شد و در گام بعدی باید در برنامه هفتم توسعه این مسیر را تغییر دهیم.

خاندوزی یادآور شد: البته این سرمایه‌ گذاری و مشارکت نیز در طرح های با ویژگی خاص و کارآمد خواهد بود.

خروج بانک های دولتی از بنگاه داری های غیر ضروری

وی؛ خروج بانک‌ های دولتی از بنگاه‌ داری‌ های غیرضرور گذشته را یک ضرورت دانست و خواستار همکاری بانک مرکزی در زمینه هدایت اعتبارات بانک‌ های خصوصی به سمت فعالیت‌ های مولد سرمایه‌ گذاری در استان‌ ها شد.

وزیر اقتصاد و دارایی، عنوان کرد: استراتژی خروج بانک‌ ها از سرمایه‌ گذاری نیز باید از الان مشخص شود، همچنین الزاماتی که در مورد شفافیت اقتصادی وجود دارد و جزء اصول بدون تعارف ماست، کمک می‌ کند که بانک‌ ها در این دوره جدید بازگشت به سرمایه‌ گذاری اقتصادی، انتخاب‌ های هوشمندانه و به نفع منافع ملی را انجام دهند.

خاندوزی، خروج بانک‌ های دولتی از بنگاه‌ داری های غیرضرور گذشته را یک ضرورت دانست و افزود: یکی از معیارهای ارزیابی پایان سال مدیران عامل بانک‌ های دولتی این است که آیا تعهدات خود را مبنی بر خروج از بنگاه‌ داری غیرضرور و فعالیت‌ های غیربانکی انجام داده اند یا خیر، اما می‌ خواهیم باب ورود به سرمایه‌ گذاری‌ های جدید همچنان در شبکه بانکی کشور باز بماند.

وی، گفت: در حوزه بانک‌ های خصوصی نیز نیازمند چنین همراهی هستیم. به کرات شنیده‌ ایم که نسبت تسهیلات به سپرده‌ های بانک خصوصی به اندازه‌ استفاده آنها از منابع استان نیست.

وزیر اقتصاد، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی در زمینه هدایت اعتبارات بانک‌ های خصوصی به سمت فعالیت‌ های مولد سرمایه‌ گذاری در استان‌ ها همکاری بیشتری انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha