درمان افسردگی در سالمندان اغلب نادیده گرفته می شود

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: درمان افسردگی در میان سالمندان اغلب نادیده گرفته می شود، این در حالی است که افسردگی بخش طبیعی از فرایند پیری نیست.

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت،دکتر ندا اخروی با اشاره به اینکه 58 درصد سالمندان افسردگی را مشکل طبیعی ناشی از افزایش سن می دانند، خاطر نشان کرد: تنها 38 درصد سالمندان بر این باورند که افسردگی یک مشکل بهداشتی است که نیاز به درمان دارد و به عنوان یک نتیجه اکثریت افراد مسن مبتلا به افسردگی هیچ گونه درمانی بابت این وضعیت دریافت نمی کنند.

وی تاکید کرد: افسردگی درمان نشده می تواند خطر ابتلا به بیماری های دیگر را در فرد سالمند بالا برده و به شدت کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر اخروی بیان کرد: علائم افسردگی در سالمندی شامل غم، اندوه، ناامیدی، احساس بی ارزشی و درماندگی، خواب بیش از حد، بی خوابی و خستگی، از دست دادن علاقه و لذت از فعالیت های لذت بخش، خوردن بیشتر یا کمتر از حد نرمال، تحریک پذیری و بی قراری، افکار مرگ و خودکشی، عدم تمرکز، حافظه ضعیف و ناتوانی در تصمیم گیری است.

وی با بیان اینکه در صورت وجود این علائم در فرد بالای 60 سال لازم است به پزشک یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و بررسی های لازم انجام شود، گفت: برای پیشگیری از افسردگی در سالمندی، برنامه ریزی برای یادگیری مهارت های جدید بعد از بازنشستگی به منظورتقویت حافظه و پرکردن زمان با برخی کارهای داوطلبانه، بسیار مفید است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و درگیر شدن در فعالیت های بدنی گروهی می تواند به پیشگیری از افسردگی کمک کند.

وی ادامه داد: رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد؛ علاوه براین هر شکلی از ورزش مانند باغبانی، راه رفتن در فضای آزاد و شنا برای سلامت روان سالمندان مفید است؛ روزانه 10 تا 15 دقیقه ورزش و افزایش تدریجی آن توانایی سالمندان را افزایش می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha