درصد تنهایی زنان سالمند در مقایسه با مردان بیشتر است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده در سال 1400 به ‌ازای هر 100 زن سالمند، 92 مرد سالمند وجود دارد اظهار کرد: در واقع باید گفت جنسیت سالمندی زنانه شده است و سالمندی در حالی به سمت زنانه شدن پیش می‌رود که تعداد زنان سالمند خودسرپرست در حال افزایش است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سید جواد حسینی با بیان اینکه درصد تنهایی زنان سالمند در مقایسه با مردان بیشتر است و این بیشتر بودن، واگذاری بیشتر آنان را به مراکز نگهداری سالمندان در پی دارد خاطر نشان کرد: در توجه به مشکلات سالمندی با حجم انبوهی از مشکلات زنان سالمند نسبت به مردان مواجه می شویم.به همین دلیل، نیاز به سیاستگذاری‌های اجتماعی و فرهنگی و توجه به منابع در اختیار زنان سالمند بیشتر احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی‌های جهانی هم نشان می‌دهد که امید به زندگی زنان به طور متوسط چهارسال و نیم بیشتر از مردان است و تعداد زنانی که در گروه سنی سالمند قرار دارند، به نسبت قابل توجهی بیشتر از مردان سالمند است. این الگوی سالمندی نشان می‌دهد که احتمال مجرد بودن زنان سالمند نسبت به مردان بیشتر است.

زنان سالمند، آسیب‌پذیرترین گروه سالمندان هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه زنان سالمند، آسیب‌پذیرترین گروه سالمندان هستند و به نسبت مردان سالمند، نیاز به توجه بیشتری دارند تصریح کرد: توجه به کیفیت زندگی آنها یکی از فاکتورهای اساسی در سلامت اجتماعی است. وقتی به آمار زنان سالمند تنها نگاه می‌کنیم تعداد آنها سه تا چهار برابر مردان سالمند تنها است و این پدیده می‌تواند چالشی جدی برای این جمعیت و همچنین جامعه به وجود آورد.

دکتر حسینی افزود: وضعیت اقتصادی زنان نسبت به مردان، میزان دریافتی حقوق بازنشستگی، سپرده ها، دارایی و عوایدی که نصیبشان میشود، نسبت به مردان در درجۀ پایینتری قرار دارد. بیمار یهای شایع در میان زنان و مردان چون پوکی استخوان به دلیل تفاوت در فیزیولوژی زنان و مردان، در زنان بیشتر دیده می شود که به تبع، شکستگیهای استخوانی و انواع معلولیت را به همراه دارد.

وی گفت: بر اساس یافته های پژوهش علمی و کاربردی با موضوع «پیامدهای اجتماعی اقتصادی زندگی زنان سالمند تنها» ،بیش از 90 درصد زنان سالمند تنهای ایرانی در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند، یعنی به طور جدی مشکل معیشتی دارند و برای پرداخت هزینه‌های درمان و توانبخشی با چالش بزرگی رو به رو هستند. بیش از71 درصد زنان سالمند تنها،درآمدی ندارند و تنها 29درصد بقیه درآمد دارند. از این بین نیز 3.5 درصد درآمد کمتر از یک میلیون تومان و 13.5 درصد نیز بین یک تا سه میلیون تومان درآمد دارند.

نزدیک به 74 درصد زنان سالمند تنهای ایرانی، بی‌سواد هستند و در بین زنان سالمند تنهای با سواد، اغلب (58.3درصد) دارای سواد در مقطع ابتدایی یا سوادآموزی هستند و توانایی چندانی برای بهره‌گیری از اینترنت و فناوری‌ها ندارند.

الگوی تنهازیستی در میان زنان سالمند بیش از چهار برابر مردان سالمند است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر الگوی تنهازیستی در میان زنان سالمند بیش از چهار برابر مردان سالمند است اظهار کرد: در یک دهه اخیر تعداد زنان سالمند تنهازیست دو برابر شده است با تغییر سبک زندگی و افزایش تعداد زنان سالمند مجرد قطعی و مطلقه نیمرخ زنان سالمند تنها در 30 سال آینده تغییر خواهد کرد به‌گونه‌ای که در 30 سال آینده تعداد زنان سالمند تنها، 3 برابر می‌شود و در میان آنها شمار زنان با تجرد قطعی افزایش پیدا می‌کند.

دکتر حسینی افزود: زنان سالمند در آینده باسوادتر از زنان سالمند تنهای کنونی هستند، مهارت بیشتری در بهره‌گیری از تکنولوژی دارند و بخش مهمی از شبکه اجتماعی زنان سالمند تنها در 30 سال آینده ،در فضای مجازی شکل خواهد گرفت. آنها از پایگاه اجتماعی بالاتری برخوردارند، به احتمال زیاد درآمد و وضعیت اقتصادی بهتری دارند، اما به دلیل نداشتن فرزند یا محدود بودن ابعاد خانواده، حمایت‌های غیر رسمی آنها به گونه چشمگیری کاهش می‌یابد. به همین دلیل لازم است برای حمایت‌های رسمی از زنان سالمند تنهای 30 سال آینده از اکنون برنامه‌ریزی بشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha