تخم مرغ در رشد و نمو جنین و کودک تاثیر بسزایی دارد

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تخم مرغ ماده غذایی بسیار مغذی است و نقش مهمی در حفظ سلامت افراد دارد، که از آن جمله می توان به تاثیر کولین در تخم مرغ برای رشد و نمو جنین و کودک، عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه اشاره کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر زهرا اباصلتی، با اشاره به اینکه لوتئین و گزانتین زرده تخم مرغ از استحاله شبکیه چشم و در نتیجه بروز نابینایی در پیری، به طور بسیار موثر جلوگیری می کند، گفت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و همه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود.

وی خاطر نشان کرد: پروتئین تخم مرغ یک پروتئین کامل، قابل جذب و دارای بیشترین اسید آمینه های ضروری برای بدن است که درصد جذب بالایی دارد، پروتئین تخم مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود دارد که نسبت آنها ۶۰ درصد به ۴۰ درصد است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: به دلیل کیفیت بالای تخم مرغ، این ماده نقش مهمی در ایجاد سیری به ویژه در وعده صبحانه دارد و به همین دلیل باعث کاهش وزن می شود، زیرا علاوه بر القای احساس سیری، میزان کالری بسیار کمی تولید می کند.

دکتر اباصلتی بیان کرد: به دلیل خواص ویژه تخم مرغ، مصرف نکردن آن می تواند کمبود ترکیبات ضروری مانند کولین، لوتئین و گزانتین را به همراه داشته باشد؛ بنابراین نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه مصرف تخم مرغ به خصوص به شکل کاملا اب پز شده در بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی تا حدود سه عدد در هفته نیز پیشنهاد می شود، گفت: البته در این صورت باید از خوردن غذاهای چرب و پرنمک همراه تخم مرغ خودداری شود و تخم مرغ بدون روغن پخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha