ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی با افزایش سن بیشتر می شود

فوق تخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عوامل مختلفی در میزان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی وجود دارد که سن یکی از مهمترین فاکتورهاست زیرا با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماریها افزایش می یابد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر علی اشراقی با اشاره به اینکه بیماریهای قلبی در کشور ما شیوع بالایی دارد که علت آن روندهای اپیدمیولوژیک است به نحوی که در سالهای اینده با روند فزاینده بیماریهای قلبی عروقی روبرو خواهیم بود، گفت: عوامل مختلفی در میزان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی تاثیر گذار است که یکی از مهمترین عوامل سبک زندگی ناصحیح است که زمینه ابتلا به این بیماری را در سنین پایین تر ایجاد می کند.

وی ادامه داد: هزینه بیماریهای قلبی در کشور ماشاید نسبت به سایر کشورها بیشتر باشد زیرا نیروی فعال کار پس از ابتلا به این بیماری، عملکرد مفید خود را از دست می دهد و یک نفر نیروی جوان که پتانسیل فعالیت در امور اقتصادی، صنعتی و اجتماعی را دارد به اندازه یک سالمند قدرت فعالیت پیدا می کند.

دکتر اشراقی با بیان اینکه سن عروقی می تواند از سن فرد بیشتر و یا کمتر باشد، گفت: بیماریهای قلبی عروقی در برخی از اوقات با سایر بیماریها به دلیل شباهت علایم اشتباه گرفته می شود اما در مجموع می توان گفت درد مداوم برای ساعت های طولانی از قلب ناشی نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دردهای قلبی از 5 دقیقه کمتر نیست و از 20 دقیقه هم بیشتر نمی شود، گفت: البته در کشور ما به دلیل شیوع بیماریهای قلبی عروقی احتمال اینکه موارد نادری از نحوه بروز درد و علایم بیماری نیز بروز کند، وجود دارد.

دکتر اشراقی با بیان اینکه اگر احساس درد همراه با بی حالی و تعریق باشد و درد ناحیه قفسه سینه به گردن و چانه و فک پایین برسد نیز حتما باید فوریت های پزشکی را در جریان شرایط قرار داد، گفت: رواج مصرف غذاهای آماده و روغن مصرفی غیر استاندارد نقش مهمی در بیماریهای قلبی عروقی دارند، علاوه براین الودگی هوا یکی دیگر از عوامل خطر است که به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی به شکل حادی بروز کرده است .

وی ادامه داد: ساده ترین راه پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی انجام ورزش و کم کردن نمک و شکر وچربی و پرهیز از مصرف دخانیات است.

دکتر اشراقی با بیان اینکه جنسیت و ژنتیک و سابقه بیماری قلبی عروقی به ویژه در سن پایین زمینه ابتلا به بیماری ر ا هموار می کند، گفت: رژیم غذایی باید متعادل باشد و مصرف دخانیات، نوشابه ها و فست فودها تاثیرات منفی بسیاری در افزایش ریسک ابتلا ایفا می کنند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha