آئین های محرم در زرند به صورت کتاب چاپ می شوند

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زرند از چاپ کتاب آیین های محرم و ثبت آداب و رسوم مردم این شهرستان در ماه محرم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد اسلامی گفت: مردم شهرستان زرند در سال‌ های گذشته اهتمام ویژه‌ ای نسبت به حفظ و پاسداشت آیین‌ های مذهبی خود به کار گرفته‌ اند، به طوری که تاکنون توانسته‌ اند ۲ آیین مذهبی(آیین خاص علم بندان روستای بیل‌آباد(عبدل‌آباد) و آیین قنبرخوانی روستای شعبجره) از این شهرستان را در فهرست آثار ملی قرار دهند.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: آیین خاص علم بندان روستای بیل‌آباد(عبدل‌آباد)، یکی از شاخص‌ ترین آیین‌ های علم بندان کشور است و این مراسم که همه ساله در سومین روز از ماه محرم برگزار می‌ شود، دارای مفاهیم و مضامین فرهنگی و مذهبی است و هر سال پرشورتر از سال‌ های قبل برگزار می‌شود.

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زرند تصریح کرد: آیین قنبرخوانی روستای شعبجره نیز از آیین‌ های ملی این شهرستان است که در ماه مبارک رمضان و شب شهادت امام علی(ع) برگزار می‌ شود و مملو از عشق و ارادت زرندی‌ ها نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) است که آن هم در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

اسلامی در ادامه عنوان کرد: امسال سعی شده است؛ برای اولین بار تمام آیین‌ های محرم و صفر را با کمک دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها شناسایی و در قالب یک کتاب جمع‌ آوری کنیم.

وی تصریح کرد: این کتاب می‌ تواند به عنوان یک سند مکتوب برای ثبت دیگر آیین‌ های محرم و صفر شهرستان زرند مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زرند؛ آیین علم بندان محله ریحان زرند، یکی از خاص‌ ترین آیین‌ های محرم است که از قدمتی چند صد ساله بهره می‌ برد و اصرار داریم که این مراسم در اولویت واحد ثبت آثار معنوی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی استان کرمان قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha