هر آنچه باید در مورد درد زانو و درمان آن بدانید/ عوارض مصرف خودسرانه دارو

جراح و متخصص بیماریهای استخوان و مفاصل با اشاره به مشکل آرتروز و علائم آن گفت: مصرف خودسرانه دارو در این بیماران علاوه بر مشکلات گوارشی، عوارض کلیوی به همراه دارد.

مرتضی رجایی  در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان در مورد آرتروز زانو گفت: درد زانو یکی از مشکلات شایع بهداشتی درمانی جوامع بشری است که اغلب در سنین بالای 45 سال آغاز شده و مانع فعالیت روزمره ، شغل ، مسافرت ، تفریح و ورزش می‌شود.

وی گفت: زانو بزرگترین مفصل بدن است که از سه استخوان ران ، ساق و کشکک تشکیل شده است و به عنوان یک لولا عمل می کند و غضروف انتهایی آن توسط کپسول مفصلی احاطه شده است.

 متخصص ارتوپدی اضافه کرد: آرتروز یک بیماری مفصلی است که در آن غضروف مفصلی آسیب دیده و تخریب شده و آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است. در سن 40 سالگی تقریبا اکثر افراد جامعه تغییرات آرتروزی را در مفاصل خود دارند ولی بیشتر آنها علامت خاصی احساس نمی کنند تعداد نسبتا کمی در این سن دچار علایم آرتروز هستند.

رجایی  با اشاره به علائم آرتروز گفت: بیماری آرتروز شروعی تدریجی و سیری پیشرونده دارد . مهمترین حادثه در آرتروز زانو ، تخریب و نازک شدن غضروف پوشاننده استخوان و کاهش فضای مفصلی است و معمولا در سنین بالاتر از 40-35 سال خود را نشان می دهد و به تدریج پیشرفت می کند.

وی بیان داشت: اولین علامت آرتروز زانو، درد مفصل زانو است این درد با فعالیت بدنی بدتر شده و با استراحت بهتر می شود هنگام بیدارشدن از خواب بیمار احساس می کند مفاصل اوسفت شده است و پس از 5 تا 10 دقیقه این حالت از بین می رود. با پیشرفت بیماری آرتروز به مرور زمان دامنه حرکات زانو کم و کمتر شده و ممکن است مفصل خشک و بی حرکت شود گاهی به دنبال این آرتروز یک کیست در پشت زانو تشکیل می شود و اندازه آن بزرگتر از یک نارنگی است که برداشتن آن ضروری نیست.

هر آنچه باید در مورد درد زانو و درمان آن بدانید/ عوارض مصرف خودسرانه دارو

فلوشیپ جراحی مچ پا در ارتباط با تشخیص آرتروز گفت: تشخیص بیماری آرتروز آسان است البته گاهی این بیماری با بیماری روماتیسمی اشتباه می شود پزشک با شرح حال بیمار، معاینه و همچنین عکس ساده از زانو می تواند آرتروز را تشخیص داده و میزان آسیب را تعیین کند.

به گفته وی برای تسکین درد علاوه بر استراحت نسبی می توان از داروهایی مثل استامینوفن، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ایندومتاسین، ناپروکسن، نولمتین و سلکسیب استفاده کرد . البته این داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. این داروها عوارض گوارشی دارند و چنانچه برای مدت طولانی و خود سرانه مصرف شوند عوارض کلیوی نیز به وجود می آورند.

رجایی  تأکید کرد: این داروها درد و تورم مفصلی آرتروز را موقت درمان می کنند ولی سیر پیشرونده آرتروز را تغییر نمی دهد و در صورت استفاده مداوم از مسکن ها ممکن است بیمار بدون توجه به آسیب مفصلی اقدام به فعالیت کرده و باعث تشدید تخریب مفصل شود

 متخصص ارتوپدی در مورد اینکه آرتروز درمان پذیر است یا خیر؟ گفت: درآرتروز ، مفصل آسیب دیده ترمیم نمی شود و در صورت عدم توجه و رعایت اصول بهداشتی ، بیماری سیری پیشرونده خواهد داشت. اگر بیمار چاق است توصیه می شود وزن خود را کم کند تا فشار روی زانوها و مفصل لگن کمتر شود علاوه بر آن کارهای زیادی برای بیمار مبتلا به آرتروز می توان انجام داد و همکاری بیمار در همه موارد بسیار اهمیت دارد .

گفتگو:اعظم شعبانپور واقف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha