دلایل  و عوارض صافی کف پا را بشناسید/ شنا سبب تقویت عضلات کف پا می‌شود

متخصص ارتوپدی تصریح کرد: چاقی، آسیب‌ها و ضربات مختلف به پا یا مچ پا والتهاب مفصلی روماتیسمی از دیگر عوامل محیطی به شمار رفته که سبب بروزصافی کف پا شده و می‌توان از ایجاد آن پیشگیری کرد.

مرتضی رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت  در ارتباط با  صافی کف پا و عوارضناشی از آن اظهارداشت: کف پای صاف عارضه‌ای است که در آن بیماران فاقدقوس های استاندارد درکف پا هستند. قوس های موجود در کف پا نیروهایی که ازطرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهایوارده را به بدن نمی‌دهند.

وی افزود: اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات شود.

متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه مشکل صافی کف پا، عموماً مادرزادی بوده و به نام نرمی مفاصل نیز معروف است، افزود: نرمی مفصل در ناحیه کف پا سبب می‌شود که قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین برود، همچنین تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا و یا چسبیدن آنها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز در تشکیل نشدن قوس کف پا مؤثر است.

دلایل  و عوارض صافی کف پا را بشناسید/ شنا سبب تقویت عضلات کف پا می‌شود

رجایی با بیان اینکه به این نوع صافی کف پا ، صافی انعطاف پذیر نیز می‌گویند، اضافه کرد: علایم و نشانه‌های این اختلال شامل ایجاد ظاهر صاف در کف یک پا یا هر دو، خمیدگی کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل، درد در اندام تحتانی، درد در قسمت مچ پا، ایجاد تورم در قسمت داخل مچ پا و درد مچ پا است.

وی اضافه کرد: اگر از پشت به پای فرد در حال ایستاده نگاه کنیم فردی که کف پایش صاف است پاشنه با کمی خمش بسمت داخل دیده می‌شود. همچنین کف پای صاف در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارضی نظیر خارپاشنه، زانو درد،کمردرد و سردرد شود.

متخصص ارتوپدی گفت: همه افراد برای درمان در این ارتباط نیاز به کفش مخصوص ندارند. تعدادی از افراد که با خستگی زودرس پا یا مشکل در راه رفتن به علت صافی کف پا داشته باشند، استفاده از ورزش‌های کششی در درمان آنها مؤثر است.

رجایی خاطر نشان کرد:‌ شنا از ورزش‌هایی به شمار رفته که برای این مسئله توصیه می‌شود چرا که با تقویت عضلات در رفع خستگی زودرس پا و عوارض ناشی از صاف بودن کف پا مؤثر است.

وی با بیان اینکه صافی کف پا دلایل محیطی و مادرزادی دارد، گفت:  دلایل محیطی همچون وجود فشارها مداوم بر روی پا است که یکی از انواع فشارها، استفاده دراز مدت از کفش‌های پاشنه بلند است که می‌تواند برروی زردپی آشیل(زردپی اصلی پشت پاشنه) اثر سوء گذاشته و فرایند مکانیکی طبیعی مچ را دچار اختلال کند.

گفتگو:اعظم شعبانپور واقف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha