سیگار کشیدن اثربخشی دارو را کاهش می‌دهد

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو اظهارکرد: مصرف سیگار و دخانیات روی جذب و سوخت و ساز بدن و دفع داروها اثر می‌گذارد و میزان اثربخشی داروها را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر نوشین محمدحسینی در گفتگو با رادیو گفتگو با بیان اینکه ترکیبات شیمیایی موجود در سیگار و مصرف آن روی گیرنده‌های مختلف بدن ما تاثیر می‌گذارد گفت: مصرف سیگار و دخانیات هم روی جذب و توزیع و هم سوخت و ساز بدن و دفع داروها اثر می‌گذارد و میزان اثربخشی داروها را کاهش می‌دهد در نتیجه بیمار مجبور به مصرف دز بالاتری از دارو می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو اظهارکرد: مصرف سیگار و دخانیات اثربخشی داروهای اعصاب و روان را کاهش می‌دهد اما اگر دز داروهای سیستم اعصاب و روان را افزایش دهیم عوارض ناخواسته‌ی دارو خیلی افزایش پیدا می‌کند و ممکن است بیمار نتواند عوارض را تحمل کند.

وی افزود گفت: این مسئله درمورد بیماری‌های قلبی و عروقی هم صدق می‌کند چراکه سیگار باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون و کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌ها و تنگ شدن رگ‌ها می‌شود و بنابراین درمان فرد سیگاریِ مبتلا به فشار خون خیلی دشوار است.

محمدحسینی با بیان اینکه سیگار باعث افزایش لخته‌های خونی در بدن می‌شود تأکیدکرد: کسانی که مشکلات قلبی و عروقی دارند باید هرچه زودتر سیگار را کنار بگذارند.

این مقام مسئول درمورد مصرف سیگار بر دیابت و مقاومت به انسولین گفت: سیگار باعث انقباض عروق پوستی می‌شود، جذب داروهایی مانند انسولین را کاهش می‌دهد و قند خون به خوبی کنترل نمی‌شود ضمن اینکه اعصاب سطحی پوست بیماران دیابتی هم در اثر استفاده از انسولین دچار مشکل می‌شود و سیگار کشیدن این مشکل را بدتر و آنها را به انسولین مقاوم خواهدکرد.

محمدحسینی با بیان اینکه هر دودی باعث تحریک سیستم تنفسی می‌شود افزود: دود سیگار حاوی مواد شیمیایی تحریک کننده است و باعث تحریم سیستم تنفسی می‌شود و اثربخشی درمان‌های سیستم تنفسی را نیز کاهش می‌دهد.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو اظهارکرد: سیگار در درجه اول روی سیستم گوارشی تأثیر زیادی می‌گذارد و خیلی داروها به خاطر همین سریعتر از بدن دفع می‌شوند بنابراین اثربخشی داروهای بارداری و یا ضدبارداری نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی هشدار داد: مصرف سیگار بر برخی داروها مانند سالیسیلات خطر شدید و آنی دارد و به هیچ وجه نباید با آن از سیگار استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha