بیماری هاری مساوی با مرگ قطعی است/ در صورت بروز حیوان گزیدگی به مرکز درمانی مراجعه کنید

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هاری یک بیماری عفونی ویروسی است که از طریق ورود ویروس به سیستم عصبی، باعث مرگ می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر سعید صحبتی گفت: این بیماری مخصوص به حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی است و انسان و خیلی حیوانات خونگرم هم به طور تصادفی از طریق حیوان گزیدگی به این بیماری مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: ویروس هاری تمایل به سیستم عصبی مرکزی دارد و وقتی وارد سیستم عصبی شود، تقریبا همیشه باعث مرگ بیمار می شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مهم ترین راه انتقال بیماری، گاز گرفتن است، گفت: این گاز گرفتگی عمدتا توسط سگ ها صورت می گیرد و درمورد گربه سانان هم از طریق پنجه کشیدن، ویروس می تواند منتقل شود. اما قریبا ۷۵ درصد موارد حیوان گزیدگی از طریق سگ ها است اما حیوانات دیگری مثل شغال، گرگ، روباه و حتی دام هایی مثل گوسفند، گاو و الاغ هم دیده شده که انتقال بیماری از طریق گاز گرفتگی آنها صورت گرفته است.

دکتر صحبتی تصریح کرد: هرچند که موارد گاز گرفتگی در حیوانات وحشی نسبت به سگ و گربه خیلی کمتر است اما احتمال انتقال ویروس هاری در گاز گرفتگی حیات وحش خیلی بیشتر و جدی تر است که باید مراقبت بیشتری صورت گیرد. و در بعضی موارد از طریق مخاط و لیسیدن سگ و گربه هم می تواند بیماری انتقال پیدا کند.

وی تشریح کرد: در خصوص دوره نهفتگی این بیماری این بیماری دو تا سه هفته دوره نهفته دارد و ممکن است تا ۸ هفته هم ادامه داشته باشد و بعد از آن علائم بیماری به شکل، ابتدا بی قراری و خستگی و بعد تحریک پذیری فرد بیمار نسبت به تمام محرک های فیزیکی و شیمیایی اتفاق می افتد که می تواند منجر به تشنج و انقباض عضلات در گلو و حلق در فرد شود، که باعث می شود فرد قادر به خوردن و آشامیدن نباشد و در نهایت نیز، کما و مرگ به علت هاری اتفاق می افتد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه چند نکته به پیشگیری از هاری کمک می کند، گفت: به کودکان آموزش دهیم که از نزدیک شدن به حیوانات ناشناس خودداری کنند و حیوانات وحشی را در منزل و اطراف آن نگهداری نکنیم.

دکتر صحبتی افزود: اگر حیوان اهلی هم داریم، با مراجعه به دامپزشکی، نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: از گذاشتن زباله ها در نزدیکی منزل در زمان نامناسب که می تواند باعث جمع شدن سگ و گربه در اطراف منزل شود خودداری کنیم و اگر دیدیم رفتار حیوانی غیر طبیعی شده است، حتما جهت بررسی بیشتر به مراکز دامپزشکی اطلاع داده شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی در خاتمه خاطر نشان کرد: اگر گزش حیوانی اتفاق افتاد، چند نکته مهم و اساسی وجود دارد که در صورت درست انجام شدن، به طور کامل می تواند از بروز بیماری هاری جلوگیری کند.

_  اولین نکته این است که در ساعت اولیه محل گزش و زخم را با آب و صابون شسته و ضدعفونی کنیم.

_ این کار باید برای هر زخم حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد و کف صابون می تواند تا حدودی ویروس را از بین ببرد و بعد از شستشو، محل را باید با ضدعفونی کننده های مثل بتادین و الکل کاملا ضدعفونی کنیم.

_ اقدام مهم و اساسی بعدی مراجعه به مراکزی دانست که خدمات واکسیناسیون هاری را انجام می دهند؛ این مراکز در همه شهرها وجود دارند و با سوال از مراکز بهداشتی درمانی میتوان آدرس آنها را به دست آورد.

_ در بخش ها و روستاهای پرجمعیت اطراف شهر نیز این مراکز تجهیز و آماده ارائه خدمات واکسیناسیون هاری هستند.

_ در شهر کرمان، این مرکز در بیمارستان باهنر مستقر است که شهروندان می توانند در هر ساعت از شبانه روز که دچار حیوان گزیدگی شدند مراجعه کرده و خدمت دریافت کنند.

_ در این مراکز هم شستشوی زخم و هم واکسیناسیون به طور کامل انجام شده و نوبت های بعدی واکسیناسیون نیز به فرد اطلاع داده و پیگیری می کنند.

_ همچنین برای افرادی که زخم آنها طوری است که نیاز به سرم ضدهاری دارند، سرم هم تجویز می شود.

_ با سه اقدام شستشو و ضدعفونی کردن، واکسن و دریافت سرم، می توان مطمئن شد که احتمال ابتلا به هاری تقریبا صفر می شود.

_ خوشبختانه در کشور ما علی رغم اینکه تعداد موارد حیوان گزیدگی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار مورد در سال است، اما موارد ابتلا به هاری انگشت شمار است.

_ ما اعتقاد داریم که حتی یک مورد مرگ ناشی از هاری نیز زیاد بوده و نباید اتفاق بیفتد، که نیازمند این است که شهروندان مطلع باشند و بعد هرگونه گزش به مراکز مربوطه مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha