مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سعدی کرمان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان از مشاهده و ثبت تصاویر یک قلاده پلنگ ایرانی توسط یکی از محیط‌بانان در منطقه حفاظت شده سعدی کرمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ داریوش غفاری گفت: مشاهده این قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سعدی برای نخستین مرتبه اتفاق می افتد و تاکنون حضور این گونه جانور کمیاب در این منطقه سابقه نداشته است.

وی تصریح کرد: حضور پلنگ در اطراف آبشخوری که پرسنل محیط زیست برای استفاده حیات وحش در تابستان احداث کرده بودند، مشاهده و ثبت شده است که جز موارد نادری محسوب می شود که پلنگ در دوربین های تله ای از نزدیک تصویر برداری شده است.

معاون زیست طبیعی و توع زیستی محیط زیست استان کرمان تاکید کرد: احتمال اینکه این پلنگ جفت هم داشته باشد وجود دارد و به لحاظ اکولوژیکی و ارزش ذاتی حضور این حیوان در این منطقه بسیار ارزشمند است.

غفاری ادامه داد: منطقه حفاظت شده سعدی در نزدیکی شهر کرمان از تنوع زیستی بسیار خوبی برخوردار است و محیط بانان پر تلاش به صورت مستمر منطقه را رصد و پایش می کنند.

مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سعدی کرمان

وی اظهار داشت: برای رصد فعالیت گونه های جانوری مانند پلنگ مذکور، نیاز به تجهیزات و امکانات پیشرفته داریم تا امکان مطالعات و مراقبت های بیشتر فراهم شود.

شایان ذکر است؛ سیدمهدی مکی آبادی محیط بان کرمانی است که موفق به تصویربرداری از این قلاده پلنگ نر ایرانی در مجاورت آبشخور جانمایی شده در منطقه حفاظت شده سعدی شد.


وی با اشاره به تصویربرداری مستقیم از اولین حضور پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سعدی، بیان کرد: علاوه بر ارزش ذاتی و  اکولوژیکی این گونه ارزشمند، ثبت حضور این گونه بیانگر تلاش صادقانه محیط بانان و اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای کاهش تعارضات جوامع محلی با زیستگاه ها، برنامه های مقابله و کاهش اثرات خشکسالی و افزایش قابل توجه جمعیت علف خواران طی سالهای اخیر در این منطقه می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha