بزودی منطقه آزاد تجاری  و صنعتی در ساحل دریای سرخ ایجاد می‌شود

رئیس بانک مرکزی و رئیس کمیته اقتصادی یمن  با بیان اینکه بزودی منطقه آزاد تجاری  و صنعتی در ساحل دریای سرخ در منطقه راس عیسی ایجاد میشود گفت :  از طریق ایجاد این منطقه آزاد تجاری و همکاری ها با ایران می‌توان کالاهای ایرانی را علاوه بر یمن به سایر کشورهای اروپایی و آفریقایی می‌توان  صادر کرد .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ، احمد هلال ظهر روز پنجشنبه در دیدار با فعالین تجاری  در استانداری زنجان  با بیان اینکه یمن ۸ سال است درگیر جنگ ظالمانه و محاصره اقتصادی نابرابر هستیم اظهار کرد: در حال حاضر در یک آتش بس سیاسی به سر می‌بریم که این آتش بس مقدمه ای برای حل بحران سیاسی کنونی باشد .

وی افزود : در سفر به ایران طی این دیدار ها به دنبال این هستیم  مقدمات همکاری در تمامی زمینه ها بخصوص در بخش اقتصادی و تولیدی میان  ایران و یمن  و همچنین بخش سرمایه گذاری  مقدمات فراهم شود تا پس از برقراری امنیت در یمن فعال شود .

رئیس بانک مرکزی و رئیس کمیته اقتصادی یمن با بیان اینکه گزارش های ارائه شده در جلسه از ظرفیت های صادراتی و وارداتی یمن ارائه شده است به صورت حداقلی است اظهار کرد: سازمان ملل به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی و وافی از یمن به دلیل فروپاشی موسسات اقتصادی  ،نهادهای دولتی و...نهادهای اطلاعات  دقیقی از میزان مراودات تجاری یمن  ندارد بلکه ظرفیت ها بیشتر از این موارد است .

احمد هلال بیان داشت : در حال حاضر با وجود بستر های مردمی و بستر های رسمی که میان دو کشور وجود دارد  مایه تاسف است که  روابط اقتصادی و مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و یمن در پایین ترین سطح باشد.

وی با اشاره به اینکه  از دیدار های مختلفی که  با بخش های اقتصادی و ظرفیت های مختلف داریم به دنبال ۳ هدف هستیم افزود : در هدف اول  که در  حال حاضر قادر به انجام آن هستیم تقویت مبادلات تجاری میان دو کشور ایران و یمن است .

این مسئول یمنی با بیان اینکه متأسفانه بخش بانکی بین ایران و یمن برای انجام مبادلادت کالا و انجام صادرات و واردات جهت تسویه حساب و داد و ستد وجود ندارد تصریح کرد: برای تشکیل بخش  بانک جمهوری اسلامی ایران و یمن ،بخش خصوصی بتواند از طریق این بستر مبادلات تجاری و بازرگانی را به راحتی انجام دهد .

این هلال با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که شرایط هرچه زودتر فراهم شود و بانک های تجاری بین دو کشور  تاسیس شود خاطرنشان کرد: تعرفه گمرکی و کالاهای وارداتی به یمن را از طریق مذاکرات با مسئولین  ثبت کنیم تا مشوقی برای صادرکنندگان و واردکنندگان باشد .

وی با بیان اینکه در پایان این دیدارها  تفاهم نامه های مشترک همکاری میان  دو کشور امضا خواهد شد بیان کرد: یکی از بند های این تفاهم نامه تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری سرمایه‌گذاری ها ی تجاری و تسهیل خدمات در این بخش و همچنین زدودن موانع موجود  در مسیر  است.

رئیس بانک مرکزی و رئیس کمیته اقتصادی یمن  با بیان اینکه از بخش خصوصی ایران دعوت می‌کنیم که فعالیت خودش را در این راستا شروع کند افزود : بستر بسیار خوبی در یمن وجود دارد چرا که یک بازار ۳۵ میلیونی و آماده دارد و وعده میدهم که کالاهای ایرانی  نیاز به بازاریابی در یمن نباشد و مردم یمن کالای ایرانی را نسبت به کشور های دیگر ترجیح می‌دهد.

احمد هلال تصریح کرد: این فعالیت ها مستلزم این است که در راستای مانع زدایی  و آغاز فعالیت های تجاری میان بین دو کشور تلاش و حرکت کنیم

وی با اشاره به هدف دوم از سفر به ایران و انجام دیدار های تجاری گفت : این هدف کوتاه مدت است که تقویت راه های سرمایه گذاری های مشترک  میان دو کشور است.

این مسئول یمنی با اشاره به اینکه در صدد هستیم که بزودی منطقه آزاد تجاری  و صنعتی در ساحل دریای سرخ در منطقه راس عیسی ایجاد کنیم خاطرنشان کرد: این منطقه دسترسی بسیار راحتی به اروپا و کشورهای آفریقایی دارد که از طریق ایجاد این منطقه آزاد تجاری و همکاری با ایران  می‌توان کالاهای ایرانی را  علاوه بر یمن به سایر کشورهای اروپایی و آفریقایی می‌توان  صادر کرد .

احمد هلال با اشاره به اینکه هدف سوم این دیدار ها اهداف بلند مدت است است اظهار کرد: انتقال دانش فناوری و تجربیاتی است که جمهوری ایران در طول ۴۰ سال گذشته دست یافته است که ما در جمهوری یمن به این دستاورد ها و پیشرفت ها  ما افتخار می‌کند و به دنبال انتقال این دانش و تجربه ها به یمن هستیم.
 

 در ادامه استاندار زنجان با بیان اینکه  امیدواریم در آینده نزدیک تعاملات با یمن را آغاز کنیم اظهار کرد: یمن در یک زمین بکر است چه در چه زمینه تجارت و بازرگانی و چه در سرمایه گذاری صنعتی ،تکنولوژی دانش بنیان و تعاملات فرهنگی و آموزشی بسیاری دارد .

محسن افشارچی با بیان اینکه ما انتظار داریم بخش خصوصی در این حوزه ورود کند تا ارتباطات شکل بهتری بگیرد افزود : در بخش دولتی شروع به کار خواهیم کرد و به معاونت اقتصادی ماموریت ویژه می‌دهیم تا پیگیر مسئله‌ باشد ودر زمان های مشخصی ارتباط برقرار می‌کنیم و خواهیم دید  که چه میزان پیشرفت داشته ایم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha