ورزش عامل اصلی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و سلامت روح و جسم دانش آموزان است

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح طرح استعدادیابی و هدایت ورزشی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی استان اصفهان اظهار کرد: ورزش عامل اصلی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و سلامت روح و جسم دانش آموزان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، یوسف نوری، صبح امروز در آیین افتتاح طرح استعدادیابی و هدایت ورزشی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی استان اصفهان اظهار کرد: استان زرخیز اصفهان در بعد فرهنگ، تمدن، ایثار، شهادت، علم و اخلاق همواره پیشتاز بوده و امیدواریم همواره اولین ها از این استان رقم بخورد.

وی خواستار همراهی همه بخش‌ها برای پرورش آینده‌سازان کشور شد و افزود: رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته به نقش آموزش و پرورش در تمدن سازی اشاره ویژه داشتند، این موضوع مبتنی بر دو وجه است، نخستی وجه شرعی که انتخاب برخی پیامبران به دلیل قدرت جسمانی آنها بوده است و در روایات نیز آمده که برای راندن دشمن باید همواره آماده باشید و این کار نیاز به توان جسمی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توصیه برخی علما به واجب بودن ورزش، افزود: برخی مراجع مقدمه واجب را واجب دانستند مثل رابطه وضو و نماز برای انجام کاری باید ورزش واجب می شود. همچنین رهبر معظم انقلاب موضوع تحصیل، تهذیب و ورزش را مطرح می کنند که تهذیب به معنای آماده شدن برای دریافت ایمان است و نیاز به داشتن جسم قوی و قوت علمی دارد.
وی با اشاره به معرفی یکی از مفاخر استان به نام مرحوم سعید کاظمی آشتیانی پدر سلول های بنیادین ایران و پرفسور نصر اصفهانی به عنوان شخصیت‌های برجسته علمی، گفت: داشتن جسم قوی نام انسان را ترفیع و در قله قرار می‌دهد، دومین مبنای توجه به تربیت بدنی و ورزش در آموزش و پرورش، قانون است که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان قانون اساسی مبنا قرار می‌دهد.
نوری اصل سه سند تحول بنیادین را درباره بخش تربیت بدنی دانست و تصریح کرد: در این اصل تاکید شده است که بخش تربیت بدنی باید زمینه را برای شکوفایی استعدادها فراهم کند. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: فعالیت های ورزشی برای دانش آموزان باعث می‌شود، جسم آنها قوی‌تر شود و با حضور در مسابقات ملی و جهانی، برای جامعه هم سودمند باشند.
وی اصل در نظام تعلیم و تربیت را بر تربیت دانست و تاکید کرد: ورزش باعث ایجاد تعادل روحی و جسمی در افراد می‌شود و به همین دلیل است که افراد ورزشکار صبور و اخلاق مدار هستند چون چند سخت کار کرده اند.
وزیر آموزش و پرورش توجه به تربیت اخلاقی دانش آموزان را یکی از موضوعات سند تحول بنیادین بیان کرد و گفت: در سالهای گذشته همواره دنبال کنکور بودیم در حالی که صلاح و رستگاری در کنکور و مدرک نیست بلکه در مهارت است.
وی داشتن مهارت را عامل موفقیت در رشته های دیگر از جمله پزشکی بیان کرد و ادامه داد: برترین های علمی نیز باید مهارتی داشته باشند و این مهارت باید همه جانبه باشد اگر یک جا نقصی وجود داشته باشد باید آن نقص را جبران کنیم و مهم‌ترین زمینه نیازمند توجه، در بحث های جسمی است که اگر درست پاسخ داده نشود دانش آموزان را دچار آسیب های اجتماعی می‌کند.
نوری افزود: یکی از ساحت‌های ششگانه سند تحول ورزش است. از نظر روانشناختی و ژنتیکی نیز بدن به ورزش نیاز دارد و دلیل بسیاری از بیماری ها این است که ورزش نمی‌کنیم، جامعه برای سلامتی نیاز به تحرک دارد، زیرا ورزش تنظیم گر ارگانیک موجود زنده است و شعار روح سالم در جسم سالم است نیز بر همین مفهوم است.
وی با اشاره به دستاوردهای جامعه شناختی ورزش برای دانش آموزان گفت: قرارگرفتن کودکان در محیط‌های ورزشی باعث می شود ابراز وجود کنند، تیم تشکیل دهند و کار تیمی را در ورزش تمرین کنند. 

وزیر آموزش و پرورش با اظهار خرسندی از آغاز اجرای این طرح از استان اصفهان، خاطرنشان کرد: موضوع ورزش را به صورت جدی دنبال می کنیم به ویژه آنکه پشتوانه این طرح، علمی است و تاکید ما بر این است که کارهایی که در این دوران انجام می دهیم حتما باید مبنای علمی داشته باشد، زیرا نیاز به تبلیغات و نمایشی کار کردن نداریم این که دانشگاه را مبنا قرار دادید و بر آن مبنا انجام می دهید، فرایند درستی است.

وی خواستار تهیه پیوست فرهنگی برای این طرح شد و ادامه داد: هیچ کاری در این دوره در آموزش و پرورش بدون پیوست فرهنگی نباید انجام شود حتی درعرصه ساخت مدارس برای اردوگاه ها باید با پیوست فرهنگی وجود داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha