امید به زندگی از ۵۸.۹ به ۷۵  سال رسیده است/  فعالیت ۴۵۳ خانه بهداشت در زنجان

معاون  بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت : بر اساس استانداردهای امید به زندگی طی ۴۵ سال گذشته امید به زندگی از ۵۸.۹ به ۷۵ سال در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

به گزارش  خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ،مشهود تقیلو امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ما به عنوان یک  عامل رسانه ، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی یک رسالت داریم اظهار کرد: بحث تقوا در بسیاری از امور بویژه رسانه که خط قرمز است بسیار مهم است.

وی با اشاره به آخرین  آمار واکسیناسیون سطح  استان گفت: در حال حاضر جمعیت بالای ۱۲ سال استان زنجان در دوز او  ۹۴.۲ درصد ، دوز دوم ۹۲.۵۲ درصد و همچنین دوز سوم واکسن در افراد بالای ۱۸ سال نیز به ۵۲.۵۵ در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده‌اند که استان زنجان رتبه سوم را در واکسیناسیون علیه بیماری در کشور داراست .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد: در رده سنی ۹ تا ۱۲ بیش از ۴۴.۷ درصد و  در سنین بین ۵ تا ۹ سال  نیز ۲۴.۵ درصدجمعیت استان  واکسینه شده اند.

تقی‌لو با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بستری‌های کرونا در سطح بیمارستان‌های استان ۳۶ نفر است، اظهار داشت: خوشبختانه تعداد فوتی‌ها در برخی از روزها به صفر رسیده است با این حال تعداد مجموع فوتی‌های بیماری کرونا تاکنون در استان زنجان  به یک هزارو ۹۱۳ نفر رسیده است.

وی افزود: طبق اعلام آخرین رنگ بندی استان ها،شهرستان های زنجان ،ابهر و خدابنده به رنگ آبی و سایر شهرستان ها به رنگ زرد است .

این مسئول با اشاره به فعالیت ۱۱۵ مرکز جامع خدمات در سطح استان عنوان کرد: ۶۶ مرکز روستایی ، ۲۶ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۲۷ مرکز جامع خدمات شهری ،۸۱ پایگاه سلامت و۴۵۳ خانه بهداشت در سطح استان در حال ارائه خدمات  به جمعیت استان زنجان هستند.
 

تقی لو با اشاره به اینکه  مدیریت پسماند و جمعیت  جز مسائل مهم کشور در حال حاضر است اظهار کرد: در سطح استان طبق آخرین برآورد انجام شده  روزانه ۵۰۰  تن زباله تولید می‌شود این در حالی است که میزان تولید زباله در شهر زنجان روزانه به بیش از ۳۴۰ تن می‌رسد که بیشترین آن تولید زباله پلاستیکی و نایلونی است.

وی تصریح کرد: برای بهبود شرایط و کاهش میزان تولید زباله باید  فرهنگ‌سازی‌ صورت گیرد  به عنوان نمونه  کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین کیسه‌های نایلونی شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این که این موضوع از چند جهت حائز اهمیت است، گفت: سلامت خاک آب و غذا یعنی سلامت ما که با ایجاد  این فرهنگ سازی فوایدی از جمله اصل تجزیه ناپذیری و سخت تجزیه بودن مواد نایلونی سلامتی را مورد تهدید قرار می‌دهند و همچنین باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدا  نیز مورد توجه قرار گیرد .

تقی لو با اشاره به اینکه فاضلاب و پسماندها از ۹  منبع ورودی به زنجانرود می‌ریزد و موجب آلودگی زنجانرود می‌شوند، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشت نقش و ماموریتش  در چنین مسائل  اطلاع رسانی ،آموزش و هماهنگی است و دانشگاه علوم پزشکی مسئول برخورد پسماند عفونی و فاضلاب و مدیریت پسماندها نیست .

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشور از لحاظ رشد جمعیت سیر نزولی دارد، گفت: با اینکه از سال ۹۳ قانون حمایت از خانواده ابلاغ شده اما عملا فرهنگ سازی درستی بر روی موضوع انجام نگرفته است، همین امر سبب شده تا خطر پیری جمعیت کشور را تهدید کند.

این مسئول با بیان اینکه در طی ۴۵ سال گذشته امید به زندگی از ۵۸.۹ به ۷۵  سال رسیده است خاطرنشان کرد:  نرخ رشد جمعیت در استان زنجان در سال ۹۹ به ۱.۷۸ درصد است که نسبت به  رشد جمعیت کشور در شرایط بهتری است اما باز هم قابل قبول نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha