جوانی جمعیت و زادآوری از محوری ترین نقش جامعه مامایی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت : موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت از محوری‌ترین نقش‌های جامعه مامایی است و این موضوع بر عهده‌ی ماماها می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان، حسن بختیاری در آئین بزرگداشت روز ماما در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه  با اشاره به جایگاه ویژه‌ی ماماها در کنار کادر درمان اظهار کرد: اگر پزشکان متخصص رشته‌های مختلف، یک بیمار را درمان می‌کنند، ماماها مادر و فرزند را به طور همزمان مدیریت می‌کنند و این ویژگی خاص این حرفه است.


وی با اشاره به پروسه کار ماماها، خاطرنشان کرد: کار ماما قبل از تصمیم به بارداری آغاز و با مدیریت بارداری و تولد فرزند سالم ادامه پیدا می‌کند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دوره‌ی ۹ماهه‌ی انتظار برای تولد فرزند را از شیرین‌ترین دوران زندگی توصیف کرد و افزود: این ماماها هستند که دوران بارداری را مدیریت می‌کنند و در لحظه‌ی طلایی و حساس تولد، در کنار مادر و نوزاد حضور دارند .


بختیاری به نتایج تحقیقاتی در دانشگاه هاروارد اشاره کرد و گفت: طبق این تحقیقات اگر برای تکامل کودک، یک دلار هزینه شود، ۷ الی ۹ دلار سوددهی خواهد داشت و چنین سوددهی حتی در استخراج طلا و نفت هم امکان‌پذیر نیست و این موضوع اهمیت کار مامایی را نشان می‌دهد زیرا این ماما است که تعیین می‌کند کودکی که متولد می‌شود سالم ویا دارای عیب و نقص باشد .


وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به نیروی انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه‎‌ی یک جامعه، تصریح کرد: قطعا ماماها در این که نیروی انسانی، توانمند یا ناتوان باشند، نقش ویژه‌ای دارند.

این مسئول تصریح کرد: کار ماماها باید بر اساس ارزش آن و نقشی که در آینده‌ی جامعه دارد ارزیابی شود نه بر اساس زمانی که برای یک تولد صرف می‌شود.


 بختیاری به خدمات ماماها در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: ماماها در بحران کرونا و به خاطر ضرورت و فوریت موضوع کرونا، وظایفی را به عهده گرفتند که جزو چارت تشکیلاتی و وظایف سازمانی آنان نبود ولی با احساس وظیفه‌ای که داشتند در خدمات پرستاری و بهداشتی هم ایفای نقش کردند و در کنترل این بیماری موثر واقع شدند.


وی با اشاره به موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت که مورد تاکید مقام معظم رهبری می‌باشد، اظهار کرد: جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یکی از برنامه‌های بالادستی است و در این راستا قرارگاهی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با عضویت عواملی که در افزایش جمعیت و تشویق نسل جدید به فرزندآوری دخیل هستند، تشکیل شده و بی‌شک یکی از محوری‌ترین نقش‌ها در این موضوع بر عهده‌ی ماماها می‌باشد.