علت سردرد در ماه رمضان دریافت اندک کافئین نسبت به روزهای دیگر است

رییس گروه بهبود تغذیه در جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: یکی از شایعترین علل سردرد در ماه مبارک رمضان، بخصوص در افرادی که عادت به نوشیدن چای دارند، دریافت نکردن کافئین برای مدت نسبتا طولانی، به خصوص در نخستین روزهای ماه رمضان است؛کاهش دریافت مایعات و به دنبال آن، کاهش حجم خون در گردش و تغییر درمیزان خونرسانی به مغز از دیگر علل سردرد در طول روزه داری محسوب میشود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر زهرا اباصلتی،  با اشاره به اینکه از دیگر علل سردرد در این ایام میتوان به گرسنگی درازمدت اشاره کرد که باعث سوخت ناقص چربیها و ایجاد ترکیبهای کتونی میشود، ابرازکرد:  وقتی غلظت این ترکیبها در خون بالا میرود، معمولا علایمی مانند سردرد و بی حوصلگی ظاهر میشوند.

وی بیان کرد: اگر عادت به نوشیدن چای به مقدار زیاد دارید و بیش از 4 لیوان چای در روز مینوشید، بهتر است در روزهای نزدیک به ماه رمضان کم کم میزان و غلظت چای مصرفیتان را کاهش دهید. برای پیشگیری از ایجاد ترکیبهای کتونی نیز توصیه میشود حتما سحری بخورید زیرا حذف این وعده باعث میشود طول مدت روزه داریتان بیشتر و فرصت برای شکل گیری ترکیبهای کتونی نیز بیشتر شود.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه خوردن سحری که باید شامل حجم مناسبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد، تا حد زیادی از بروز این مشکل  پیشگیری میکند، گفت:  استراحت کافی و قرار نگرفتن در معرض آفتاب داغ تابستان نیز تا حد زیادی میتواند از بروز سردرد پیشگیری کند.

وی ادامه داد: ضعف شدید زمانی به وجود می آید که میزان غذای مصرفی از مقدار انرژی مورد نیاز  بدن خیلی کمتر باشد؛ نخوردن سحری، به خصوص در روزهای بلند تابستان و به ویژه برای افرادی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند (مانند کارگران یا افرادی که در محیط های باز وگرم کار میکنند) گاهی منجر به ضعف شدید میشود؛ بنابراین برخی روزه داران برای جلوگیری از ضعف در روزهای ماه رمضان سعی می کنند تا در وعده سحری غذای بیشتری مصرف کنند که گرسنگی شان برطرف شود در حالی که این کار باعث افزایش ناگهانی قندخون و متعاقبا ترشح ناگهانی انسولین می شود و بعد از مدت کوتاهی قندها به درون سلولها نفوذ می کنند و قند خون افت می کند و در نتیجه فرد دچار ضعف و گرسنگی می شود.

وی تاکید کرد: اگر سحری  میخورید و باز هم احساس ضعف میکنید، احتمالا به دلیل سازگار نشدن بدنتان با تغییرات جدید است که این مشکل زودگذر است و به مرور رفع خواهد شد. ضمن اینکه مصرف موادغذایی حاوی قندهای ساده در وعده سحری و  افطار  میتواند تا حد زیادی از بروز خستگی و ضعف شما در طول روز پیشگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha