پویش درخت‌یاری، یک تیر و دو نشان/ کمک به معیشت مردم و حفظ محیط‌زیست

دبیر پویش درخت‌یاری در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما ضمن بیان چیستی پویش درخت‌یاری از مزایا و چگونگی پیوستن به آن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، محمد امیر بزرگیان در «سلام تهران» با اشاره به اهمیت کاشت درخت و نگهداری از آن، گفت: درختکاری فقط کار کاشت درخت است. ما قائل به این هستیم که فقط به کاشت درخت احتیاج نیست یعنی ما باید درخت را نگهداری کنیم تا به ثمر برسد و صرفاً کاشت‌ درخت، کار را پیش نمی‌برد. متأسفانه در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته مردم کمتر به این مقوله اهمیت می‌دهند که در روز درختکاری یا در سال، درخت بکارند البته اندکی به زندگی‌های شهری نیز برمی‌گردد که امکان کاشت درخت کم شده است. ما با این طرحی که داریم می‌خواهیم مردم نیز کمک کنند  تا با بتوانیم درخت‌های زیادی بکاریم.

وی با معرفی پویش درخت یاری، مطرح کرد: این پویش مردمی است که به‌اتفاق گروه‌های جهادی، گروه‌های مردمی، دوستداران طبیعت و فعالان محیط‌زیستی جمع شدیم و این پوشش را برای دومین سال راه‌اندازی کردیم. دیدیم که هرساله در روز درختکاری درخت‌های زیادی کاشته می‌شود اما بسیاری از آن درخت‌ها به ثمر نمی‌رسد و می‌بینیم که متأسفانه خشک می‌شوند. با دوستانمان طرحی گذاشتیم که به‌واسطه درخت‌های مثمر هم سرانه سبز کشور را بالا ببریم، هم اکسیژن تولید، هم به هوای پاک کمک کنیم و هم به‌واسطه درخت، مردم را یاری کنیم. شعار پویش ما این است؛ یاری مردم و لبخند طبیعت. این درختی که قرار است بکاریم نیاز به نگهداری دارد می‌توانیم کاری انجام دهیم که هم با یاری مردم باشد و هم لبخند طبیعت باشیم یعنی درخت را به ثمر برسانیم.

دبیر پویش درخت‌یاری با اشاره به چگونگی برنامه‌ریزی این پویش و کمک گروه‌های جهادی برای اجرای آن، عنوان داشت: گروه‌های جهادی و مردمی که در سرتاسر کشور هستند، در تمام ایران مستقر بوده و از نیروهای بومی می‌باشند؛ خانواده‌های کم برخورداری که زمین دارند یا مثلاً حیاطی دارند که می‌توانند درخت بکارند یا زمین زراعی دارند که می‌توانند دور آن را درختکاری کنند، شناسایی و به ما معرفی کردند. پس از معرفی آن‌ها ما به مردم فراخوان دادیم که هر کس می‌خواهد نهالی بکارد ما را کمک کند، در ابتدا گفتیم مردم خودشان درخت بکارند و آن‌هایی که خودشان نمی‌توانند یا مثلاً در آپارتمان هستند مبلغش را به این پویش بدهند تا بین گروه‌های جهادی تقسیم شود. در مناطق کم برخوردار برای مردمی که آسیب‌پذیر هستند، این گروه‌های جهادی و مردمی نهال‌ها را بکارند.

بزرگیان درباره فعالیت‌های مختلف گروه‌های جهادی و راه‌اندازی این پویش، بیان کرد: گروه‌های جهادی در مقوله‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در هر حوزه‌ای که نیاز بوده است وارد شدند و طرح‌های نوآورانه‌ای داشتند و گره‌های بزرگی را باز کرده‌اند، از کارهای عمرانی گرفته در مناطقی که واقعاً صعب‌العبور است و مثلاً نمی‌توانستند آب‌رسانی انجام دهند در روستاهای مختلف این گروه‌ها حاضر شدند و در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه این کار را انجام دادند، در ساخت مدرسه، کارهای فرهنگی، کارهای علمی فعالیت دارند. ما دیدیم که در درختکاری نیاز است که وارد شویم و به‌طورکلی در کارهای محیط‌زیستی فعالیتمان کم بود، به این فکر افتادیم که با یک تیر، دو نشان بزنیم یعنی هم به درختکاری بپردازیم و هم به توانمندسازی مردم. با این طرح در واقع هم به معاش مردم فکر می‌کنیم هم نگهداری درخت با این پویش تأمین می‌شود. وقتی یک نهال برای یک خانواده ثمر دارد و برای آن مؤثر است قطعاً از آن به‌خوبی نگهداری می‌کند و می‌بینیم که دستگاه‌ها و افراد مختلف نهال‌هایی می‌کارند که معلوم نیست در آینده چه کسی قرار است از آن نگهداری کند یا بودجه نگهداری آن تأمین نمی‌شود اما در این پویش خود آن خانواده از آن نهال به بهترین شکل نگهداری می‌کنند و در آینده نیز که به ثمر نشست از آن استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به کم‌کاری نهادهای دولتی و ارتباط آن با فعالیت گروه‌های جهادی، گفت: در آنجایی که درخت‌ها ثمر داده‌اند شهرداری به آن خوب رسیدگی کرده است. گروه‌های جهادی خوب است اما تا جایی که دستگاه‌های دولتی به این بودن‌ها عادت نکنند یعنی در برخی موارد گروه‌های جهادی باید مطالبه‌گری کنند؛ کار گروه‌های جهادی این نیست که کمبودهای دستگاه‌های دولتی را لاپوشانی کنند، در برخی موارد وقتی کم‌کاری اتفاق می‌افتد باید مطالبه‌گری انجام شود اما در برخی موارد نیز باید به کمک مردم رفته و کمبودها را جبران کنیم.

دبیر پویش درخت‌یاری با ارائه گزارش عملکرد از دوره گذشته این پویش، اظهار داشت: سال گذشته که اولین دوره پویش بود ۸۵۰ هزار نهال را کاشتیم. در سال جاری هدف‌گذاری ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار نهال می‌باشد و وقتی بررسی کردیم و نهال‌های سال قبل را دیدیم، نگهداری مردم بسیار عالی بوده است، حتی برخی از نهال‌هایی که در سال گذشته کاشته شده امسال به ثمر نشسته‌اند و خانواده‌ها نیز بسیار راضی هستند. استقبال مردم در سال جاری بسیار بیشتر است. اگر کسی می‌خواهد در این پویش سهیم باشد می‌تواند ما را در فضای مجازی در وب‌سایت درخت‌یاری دنبال کند، سایت ما نیز با نام درخت‌یاری می‌باشد؛ هم می‌توانند به صورت نقدی به پویش کمک کنند و هم می‌توانند در کارهای عملیاتی و کاشت درخت‌ها یاری برسانند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است و که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح به تهیه‌کنندگی علی شعبانی و مازیار مهاجر سلطانی با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha