مخالفان طرح شفافیت آرا عملکردشان را تشریح کنند/ واردات خودرو منع قانونی ندارد

نماینده مردم اراک در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره راه‌های مقابله با فساد صحبت کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، علی‌اکبر کریمی در برنامه《سلام تهران》فساد را پدیده‌ای دانست که با فرهنگ دینی و نظام جمهوری اسلامی در تضاد است. به گفته او در اصل ۴۹ قانون اساسی، بر مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال نامشروع به بیت‌المال یا صاحبان حق، تاکید شده است.

کریمی با بیان اینکه مسیر مبارزه با فساد سخت است، درباره تلاش‌های خود برای مبارزه با این پدیده غیراخلاقی گفت: از قبل دوران نمایندگی در سمت‌های مختلف که داشتم، مبارزه با فساد را آغاز و در دادگاه‌های مختلف هزینه‌های سنگین بابت آن پرداخت کردم. به طور مثال در مسئله شرکت هپکو با افراد مختلف درگیری داشتیم. به نظر من راه مبارزه با فساد، از بین بردن بسترهای فساد است، اینکه منتظر باشیم تا یک اتفاق رخ دهد و با عواملش مقابله کنیم کار درستی نیست.

نماینده مردم اراک بستن گلوگاه‌های فساد را در کاهش آن موثر قلمداد و اظهار کرد: وقتی مسئولین و افراد صاحب ثروت، قدرت و امضاهای طلایی حس کنند که در اتاق شیشه‌ای قرار دارند و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند، بستر فساد از بین می‌رود. از طرفی فرهنگ فسادستزی هم در بین مردم بسیار مهم است، آنها هرجا که فساد می‌بینند فریاد بزنند. رسانه‌های مستقل و بیدار هم می‌توانند چشم و گوش جامعه باشند و در برابر فساد ایستادگی کنند. نمایندگانی که مخالف طرح شفافیت آرا هستند، باید درباره عملکردشان پاسخ دهند. ما برای این طرح در مجلس دهم بسیار تلاش کردیم اما به نتیجه نرسید، در دوره یازدهم هم منتظر طرح مجدد شفافیت در صحن مجلس هستیم. البته بنده به همراه تعداد دیگری از نمایندگان با یک نامه از هیات رئیسه خواهش کردیم که آرای ما درباره بودجه را در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم آن را اعلام و شفاف کنیم.  

کریمی در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان که حواشی پیرامون آن زیاد بود، توضیح داد: این صندوق محلی برای تجمیع پس‌اندازهای فرهنگیان است که یک تا ۵ درصد حقوق ماهانه آنها و معادل همین میزان توسط دولت به این صندوق واریز می‌شود. از اوایل دهه هفتاد که این صندوق تاسیس شده، اساسنامه آن در دولت اول و بعد در قانون برنامه دوم و تبصره ۶۳ ، کلمه قانونی برای واریز وجوه به آن ذکر شده و فعالیتش تاکنون ادامه پیدا کرده است. در حال حاضر این مجموعه متعلق به بیش از ۹۰۰ نفر از فرهنگیان کشور است و ساز و کار اساسنامه آن، پاسداشت و حراست از دارایی‌های اعضای صندوق می‌باشد.

به گفته نماینده مردم خنداب عده‌ای در دولت قبل می‌خواستند که این صندوق را به عنوان یک مجموعه خصوصی جلوه دهند اما این صندوق همانطور که دولتی نیست، خصوصی هم نیست؛ صندوق ذخیره فرهنگیان یک اداره عمومی غیردولتی محسوب می‌شود. هیچ یک از اساسنامه‌های آن که در چند نوبت بررسی شده‌اند، به تصویب مجلس نرسیده است. در بند کاف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰، تکلیفی برای وزارت آموزش و پرورش معین کردیم که طبق آن موظف شد اساسنامه صندوق را طی ۳ ماه و با اعمال ملاحظاتی از جمله افزایش نقش‌آفرینی فرهنگیان عضو صندوق در ارکان هیات مدیره‌اش، شفافیت و تقویت انضباط مالی و محاسباتی، تقویت معیشت فرهنگیان و تاکید بر تعیین ماهیت و هویت صندوق، به مجلس ارائه دهد. متاسفانه اینکار انجام نشد، من خود در اینباره از وزیر آموزش و پرورش سوال پرسیدم. حال دولت اساسنامه را تنظیم کرده و به مجلس ارائه می‌دهد . امید است که پس از تبیین دقیق و تصویب اساسنامه، زمینه‌های فساد در این مجموعه برچیده شود. البته بنده سال ۹۵ اعلام کردم که وضعیت صندوق نگران کننده است. برخی از ریشه‌های فساد در آن باقی ماند، امیدواریم با نگاه دولت جدید، این صندوق یک کانون امید برای فرهنگیان باشد.

عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت با اشاره به درگیری‌های خود در مجلس در زمینه خودرو، گفت: مهمترین عاملی که وضعیت خودرو را به اینجا رسانده، نبود عزم و اراده برای اصلاح این صنعت می‌باشد که مافیا مانع شده‌اند. البته ما این مافیا را شناسایی کرده‌ایم. ترکیب سهامداران ۲ شرکت خودروساز و نحوه تصمیم‌گیری درباره مدیریت آنها مسائلی است که باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌های اصلی برای بهبود تولید و کیفیت انجام نشود.

وی در خصوص قیمت بالای خودرو توضیح داد: در همه جای دنیا بهای کالاها را می‌پردازند. قیمت خودرو هم فارغ از مسائل حاشیه‌ای که به گران شدن آن دامن می‌زند، یک قیمت تمام شده است. باید واقعیت‌ها را برای افزایش قیمت خودرو بپذیریم و از طرفی خودرو نباید انحصاری باشد.

نماینده مردم کمیجان در بهارستان، با بیان اینکه مجوز واردات ۵۰ هزار خودروی سواری و ۲۰ هزار خودروی دوگانه هیبریدی را صادر کرده‌ایم، ادامه داد: مصوبه شورای هماهنگی سران در سال ۹۷ که واردات ۲ هزار کالا را منع کرده بود، اجازه ورود خود را نمیداد. مشکل مانع از ورود خودرو قانونی نیست. ما در کمیسیون صنایع یک قانون برای واردات تصویب کردیم.

وی در پایان یادآور شد: خودروهایی که در داخل مونتاژ می‌شوند قیمت پایین‌تری دارند، تعرفه خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی هم زیر ۱۰۰ درصد است.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha