کاهش و تاخیر در مراجعه بیماران مبتلا به سرطان، شانس بهبودی را کاهش می دهد

فوق تخصص سرطان خون بالغین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کاهش و تاخیر در مراجعه بیماران مبتلا به سرطان به پزشک، تهدید جدی در پیشرفت بیماری و شانس بهبودی دارد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد معینی با بیان اینکه بر اساس مطالعات پژوهشگران میزان مراجعه بیماران مبتلا به سرطان به پزشکان معالج در دوران همه گیری ویروس کرونا  نسبت به مدت مشابه آن در سالهای گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است. خاطر نشان کرد: به طور قطع، دلیل کاهش مراجعه، اثرات شیوع بیماری کرونا و محدودیت های این بیماری در طی این دو سال اخیر بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: برخی از بیماران مبتلا به سرطان بخصوص در گروه مردان آنقدر با تاخیر به پزشکان مراجعه می کنند که متاسفانه دچار عوارض جدی می شوند که در این زمان تنها می توان با اقدامات تسکینی و شیمی درمانی به جای علاج کامل  صرفا به افزایش حدودی طول عمر آنان کمک کنیم.

دکتر معینی از پیشگیری و غربالگری بعنوان دو مقوله مهم در حیطه جلوگیری از بیماریهای غیر واگیر بخصوص سرطان نام برد و افزود: پرهیز از مصرف دخانیات، پرهیز از اضافه  وزن و استفاده از سبک غذایی سالم، اولویت دادن به ورزش و تحرک کافی و خواب کافی بخصوص در شب و پرهیز از استرس از راهبردهای مهم پیشگیری از سرطانهاست.

فوق تخصص سرطان خون بالغین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سرطانهای ریه، پستان، کولون و پروستات بعنوان سرطانهای شایع در دنیا نام برد که با غربالگری های دوره ای در سنین مختلف امکان تشخیص زودهنگام این بیماری ها و اقدامات درمانی آن وجود دارد.

وی با اشاره به هفته سلامت مردان اظهار کرد: سرطان پروستات یکی از انواع سرطانهای ویژه مردان است و بعنوان چهارمین علت مرگ و میر در بین سرطان هاست  و این نوع سرطان در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلاء به این بیماری را  دارند شایع تر است و همه افراد بالای 50 سال می توانند با مراجعه به پزشک و معاینه فیزیکی و آزمایش خون نسبت  به غربالگری این بیماری اقدام نمایند.

فوق تخصص سرطان همچنین سرطانهای روده بزرگ، و کولون را از سرطانهای شایع و مشترک بین زنان و مردان عنوان و خاطر نشان کرد که با غربالگری به موقع امکان  پیشگیری و درمان درصد زیادی از این بیماران  وجود دارد.

وی با یاد آوری مصرف دخانیات بعنوان یکی از عوامل مهم ابتلای افراد به سرطان اذعان داشت که همه افراد بالای 50 سال که بصورت طولانی مدت  دخانیات استعمال می کنند ضمن کاهش مصرف دخانیات با مراجعه به پزشکان معالج نسبت به غربالگری سرطان ریه اقدام نمایند.

دکتر معینی از بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها، حوادث و تصادفات، و سکته های مغزی بعنوان 4 عامل مرگ و میر گسترده در دنیا نام برد و افزود در بین این مولفه ها حوادث و تصادفات بخصوص در بین مردان دارای آمار مرگ و میر بالایی است که همه مردان لازم است با رعایت نکات ایمنی و احتیاطی تلاش کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha