دیابت؛ تهدیدی برای سلامت جنسی مردان

رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصرف برخی داروها و ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت را بر سلامت جنسی مردان موثر دانست.

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سید جلیل حسینی با اشاره به اهمیت پایش سلامت مردان، عنوان کرد: تعیین نیازهای اولویت دار حال و آینده سلامت مردان و بهداشت باروری، طراحی مداخلات پیشگیرانه و درمانی، سلامت جنسی در مقطع مختلف زندگی مانند دوران بلوغ و موضوعات پیش از ازدواج همچون سلامت جنسی، مشاوره های پیش از ازدواج و حتی سلامت جنسی در دوران سالمندی همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از حضور دو سوم جمعیت سالمند جهان در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۴ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و پیش بینی می شود این آمار در سال ۱۴۳۰ به حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

  

به گفته رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه، سالمندان سریعترین نرخ رشد جمعیت را بین گروه های مختلف سنی دارند، به طوری که در سال ۲۰۱۲ این جمعیت ۷/۱۳ درصد بود و در سال ۲۰۵۰ ممکن است به حدود ۲۰ درصد برسد که این میزان افزایش، فراتر از افزایش رشد کل جمعیت است.

  

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که در سنین سالمندی قرار دارند، مشکلات متعددی، از جمله تنهایی، بیماری جسمی و مشکلات اقتصادی را تجربه می‌کنند. از مهمترین مشکلات آسیب زا و رنج آور که کمتر به آن توجه شده، مسئله سلامت اجتماعی و روانی در سالمندان است.

 دکتر حسینی در خصوص عوامل موثر بر سلامت جنسی اظهار کرد: برخی داروهای کنترل فشار خون ممکن است بر زندگی جنسی مردان تاثیر منفی داشته باشد. همچنین از دیگر مشکلاتی که با افزایش سن بروز می کند، اضافه وزن است. چاقی، عامل بروز دیابت و گرفتگی شریانی است. از طرفی حدود ۵۰ درصد از مردان بالای ۶۵ سال مبتلا به این بیماری، دچار اختلالات نعوظ هم می شوند.

  

وی در پایان افزود: یک سوم از سالمندان از اختلات جنسی شکایت دارند که عواملی همچون سن، سبک زندگی و عوارض جانبی داروها و برخی از بیماری ها نظیر بیماری های قلبی عروقی، دیابت، افسردگی و چاقی بر آن تاثیر دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha