امکان اندازه‌گیری قند خون با استفاده از نوار قلب

شرکت کانادایی Scanbo اخیرا از دستگاهی رونمایی کرده است که می‌تواند سطح گلوکز خون را با کمک الکتروکاردیوگرام و هوش مصنوعی اندازه‌گیری کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (طبنا) و به نقل از business insider، بیماران دیابتی برای ثبت سطح گلوکز خون خود، یا باید با سوزن زدن‌های بی‌شماری دست و پنجه نرم کنند یا از ایمپلنت استفاده کنند.

 اما در آینده، هیچ یک از این روش‌ها ممکن است ضروری نباشد چرا که شرکت کانادایی Scanbo اخیرا از دستگاهی رونمایی کرده است که می‌تواند سطح گلوکز خون را با کمک الکتروکاردیوگرام و هوش مصنوعی اندازه‌گیری کند.

 کار با آن نیز بدین صورت است که کاربر انگشتان خود را به مدت ۶۰ ثانیه روی دستگاه قرار می‌دهد تا گلوکز خون خود را اندازه‌گیری کند.

دستگاه شرکت Scanbo همچنین از روشی به نام "تغییرحجم‌سنجی نوری" نیز استفاده می‌کند و طی آن تغییرات حجم خون در قسمت‌های مختلف بدن را اندازه‌گیری می‌کند.

تغییر حجم‌سنجی نوری یا فوتوپلتیسموگرام(Photoplethysmogram یا PPG) یک حجم‌­سنجی نوری است که می­‌تواند برای تشخیص تغییرات حجم خون در بستر رگ عروقی بافت به کار گرفته شود.

 فوتوپلتیسموگرام معمولا با استفاده از اکسیژن‌­سنج خون(پالس اکسی‌متر) بدست می‌آید که پوست را تحت تاثیر قرار داده و تغییرات جذب نور را اندازه‌­گیری می‌­کند.

 این شرکت کانادایی ادعا می‌کند که این دستگاه می‌تواند فشار خون افراد را نیز اندازه‌گیری کند.

"آشیش رایچورا"(Ashissh Raichura) مدیرعامل "اسکنبو"(Scanbo) گفت: ما از سه الکترود برای ثبت داده‌های الکتروکاردیوگرافی و اندازه‌گیری تغییر حجم‌سنجی نوری استفاده می‌کنیم. سپس به مدت ۶۰ ثانیه آن را اندازه‌گیری می‌کنیم و در گام بعد داده‌های خام را می‌گیریم و با استفاده از شبکه عصبی پیچشی یادگیری ماشین و شبکه عصبی عمیق آن را تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

 ترکیب همه داده‌ها و کمک هوش مصنوعی در نهایت به خواندن قند خون منجر می‌شود.

شبکه‌های عصبی پیچشی یا همگشتی(CNN یا ConvNet) رده‌ای از شبکه‌های عصبی ژرف هستند که معمولا برای انجام تحلیل‌های تصویری یا گفتاری در یادگیری ماشین استفاده می‌شوند.

وی در ادامه درباره مقرون به صرفه بودن و برخی از مزایای زیست محیطی دستگاه نیز توضیح داد.

رایچورا افزود: محصول ما بسیار مقرون به صرفه است. هیچ زباله زیستی(biowaste) وجود ندارد، شما به هیچ‌گونه وسایل دور ریختنی یا به نوار یا چیز دیگری برای توسعه آن نیاز ندارید و تنها چیزی که برای ساخت آن لازم است، الگوریتم یادگیری ماشین و یک دستگاه با باتری قابل شارژ است.

در حال حاضر، دستگاه "اسکنبو"(Scanbo) فقط یک نمونه اولیه است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هنوز محصولات مشابه را تایید نکرده است، بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا این محصول به بازار عرضه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha