کد خبر: ۲۳۰-میلیون-متر-مکعب-کسری-سالانه-مخزن-در
۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸

به‌گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد مهدی جوادیان زاده" در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق که در راستای رویداد آبی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز در چارچوب سلسله برنامه های رویداد آبی در اینجا حضور داریم تا به پیگیری موضوعات و مشکلات آبی بافق بپردازیم.

وی گفت: ویروس کرونا در چند ماه اخیر اجرای این رویداد را با تاخیر مواجه کرد که اکنون این برنامه به صورت فشرده تر در حال برگزاری است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در ادامه با بیان اینکه قرار است برنامه سازگاری با کم آبی استان در دو مرحله انجام شود، افزود: در مرحله اول اجرای این برنامه ، کسری مخزن سفرهای آب زیرزمینی استان باید به صفر برسد و در مرحله دوم با کسری مخزن تجمعی استان جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌طور متوسط ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال کسری مخزن داریم که این افت در مرحله اول برنامه سازگاری باید برطرف شود.

جوادیان زاده با اشاره به اینکه صفر شدن کسری مخزن مصوب قانون است و باید تا سال ۱۴۰۵ تحقق یابد اظهار کرد: با این چارچوب قرار است در بخش‌های مختلف صرفه جویی صورت گیرد، بنابراین همه بخش ها از جمله بخش کشاورزی ملزم به مدیریت مصرف آب هستند.

وی با بیان اینکه معیشت کشاورزی و حفظ اراضی کشاورزی همچنان مورد تاکید ماست و باید انجام شود، یادآور شد: هدف ما ایجاد اشتغال در مناطق مختلف است بنابراین اگر آبی تخصیص می‌یابد حتماً باید ایجاد اشتغال کند.

جوادیان زاده در ادامه به شرایط آب و هوایی بافق نسبت به دیگر نقاط استان اشاره کرد و گفت: درجه حرارت هوا در شهرستان بافق نسبت به سایر نقاط استان بیشتر است که این امر میزان مصرف آب بخش شرب را بخصوص در تابستان افزایش داده، بنابراین باید نصب لوازم کاهنده مصرف در این شهرستان در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه "سید مهدی طلائی مقدم" فرماندار بافق، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در سفر به استان یزد، گفت: مسئله مهم استان یزد آب است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه برنامه ریزی هم صدایی، بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: موضوع هم صدایی و همگرایی در استان یزد، مسئله آب است.

فرماندار بافق در ادامه اظهار کرد: ریشه حفاظت از منابع آب به پیشینه ما برمی‌گردد؛ ما وارث این فرهنگ در حوزه حفاظت از منابع آب هستیم، بنابراین وظیفه داریم با برقراری تعادل میان منابع آبی آن را برای نسل های بعد حفظ کنیم.

طلائی مقدم تصریح کرد: فعالیت وزارت نیرو برای حفظ آب باید در کنار این پیشینه قرار گیرد تا با هم حافظ منابع آب باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha