کد خبر: سن-بلوغ-جنسی-در-دختران-و-پسران-تغییر-چند
۱۱ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۲

خبرگزاری سلامت: بلوغ طبیعی دوره‌ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به‌وجود می‌آیند و فرد توان باروری پیدا می‌کند. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه‌ مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در دستگاه عصبی مرکزی، تحریک اعضای جنسی و ترشح هورمون‌های جنسی است، اما بلوغ زودرس ب راساس تعریف‌های اپیدمیولوژیك ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌از نظر فیزیكی و هورمونی زیر 8 سال در دختران و زیر 9 سال در پسران است.

دکتر امیر مدیر مدیر کلینیک سلامت جنسی مجتمع دارویی درمانی هلال ایران می‌گوید: در طول مطالعاتی که طی چند دهه اخیر درباره سن بلوغ زیستی انجام شده تغییر چندانی نکرده است. یعنی از لحاظ فیزیولوژیک و زیستی سن بلوغ جنسی در پسرها و دخترها تغییر چندانی نکرده، اما در خصوص کاهش سن ارتباط با جنس مخالف نگرانی هایی وجود دارد. در واقع فشار اجتماعی افراد را به این سمت می برد که نیاز یا تقاضا برای برقراری ارتباط با جنس مخالف در سنین پائین‌تری رخ دهد و البته این بحث صحیح است.

به طور معمول بین بلوغ بیولوژیک خود بدن که اتفاق می افتد تا زمانی که یک بلوغ نسبی جنسی اجتماعی رخ دهد یعنی فرد از لحاظ شخصیت اجتماعی درک و قابلیت مسؤلیت خانواده، ارتباطات و بدن خودش را پیدا کند فاصله وجود دارد. در بهترین شرایط گفته می شود تا 10 سال بین بلوغ زیستی افراد تا بلوغ اجتماعی امکان دارد اختلاف وجود داشته و نیازمند زمان باشد. در این فاصله است که افراد در معرض خطر قرار می گیرند.یعنی آن فاصله ای که آن بلوغ زیستی بیولوژیک رخ داده تا فرد به آن پختگی و بلوغ اجتماعی برسد در این فاصله متأسفانه امکان دارد خطراتی فرد را تهدید کند.

وی ادامه می دهد: در واقع تمام هنر سیستم های تربیتی آموزشی از خانواده گرفته تا مدارس و رسانه ها باید به کار گرفته شوند که اتفاقات مخربی رخ ندهد و این امر منوط به این است که یک رابطه صمیمی حتی در بدترین شرایط بین اعضای خانواده و فرزندان حاکم باشد. ارتباط نهادهای تربیتی یعنی والدین و بعد مدرسه نباید با شخص نوجوان و جوان قطع شود زیرا قطع این ارتباط منجر به بروز فجایع برگشت ناپذیر خواهد شد. بنابراین ارتباطات صمیمانه والدین و مربیان مدرسه در تمام مراحل رشد از جمله رشد جنسی و بلوغ جنسی اجتماعی موثر است.

مدیر در ادامه سخنانش بیان می کند: در عصر ارتباطات انواع بسیار زیادی از اطلاعات درست و نادرست در دسترس افراد قرار دارد. اگر منابع اطلاعاتی صحیح از مراجع مورد اطمینان از جمله مسؤلین مدرسه و والدین در اختیار آنها قرار گیرد از بروز بسیاری از خطرات و انحرافات جلوگیری خواهد شد. بنابراین قبل از این که افراد وارد سوالات و ابهامات مراحل بلوغ جنسی شوند باید در مدارس آموزش های صحیح در اختیار آنها قرار گیرد.

طبق گفته وی، خوشبختانه به نظر می رسد آمار ازدواج های زودرس در کشورمان رو به کاهش است. فاصله زمانی که بلوغ جنسی رخ داده تا پیدایش بلوغ و پختگی اولیه اجتماعی زمان مناسبی برای ازدواج نیست. در این فاصله تحمیل رابطه ای که حق انتخاب فرد در آن خیلی اندک است جایست که به فرد آسیب زیادی خواهد رسید. در این صورت بیشتر از این که رابطه با جنس مخالف به صورت رابطه انسانی تعریف شود رابطه به صورت جنسی تعریف خواهد شد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha