کد خبر: برای-محافظت-از-ستون-فقرات-پیش-از-شروع-در
۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۵۶
برای محافظت از ستون فقرات پیش از شروع درد استراحت کنید

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، مرتضی رجایی؛ جراح و متخصص بیماری‌های استخوان مفاصل و ستون فقرات با اشاره به شایع‌ترین مشکلات حوزه ستون فقرات، گفت: عمده افرادی که به ما مراجعه می‌کنند از دردهای ناحیه ستون فقرات، گردن، کمر، دیسک کمر و سیاتیک شکایت دارند. عمده بیماران هم جوانان هستند که به دنبال انجام یک فعالیت سنگین دچار مشکلات شده‌اند. به ویژه مشکل سیاتیک در جوانان بیشتر دیده می‌شود. در مقابل آرتروز ستون فقرات و شکستگی‌های مهره در افراد مسن به ویژه خانم‌های مسنی که دچار پوکی استخوان شده‌اند، بیشتر اتفاق می‌افتد. به عبارتی ما دو گروه بیمار در زمینه مشکلات ستون فقرات داریم، یکی سالمندانی که به دلیل آرتروز و شکستی مراجعه می‌کنند و دیگری جوانانی هستند که به دلیل فشار کاری، وزن بالا و یا انجام فعالیت‌هایی با مشکل بیرون‌زدگی دیسک مواجه شده‌اند. این گروه از بیماران با دردها و اسپاسم‌های بسیار شدیدی مراجعه می‌کنند و با بررسی‌هایی که انجام می‌شود و براساس علامت‌هایی که دارند، مورد درمان قرار می‌گیرند. البته بسیاری از آن‌ها نیاز به بررسی‌های بسیار ندارند و اسپاسم عضلانی آن‌ها بعد از چند روز با درمان‌های دارویی برطرف می‌شود.

او افزود: گاهی که مشکل بیشتر می‌شود درمان‌های دیگری نظیر فیزیوتراپی و یا تزریق اطراف ستون فقرات صورت می‌گیرد. همچنین برخی از پزشکان نیز از درمان با کورتون استفاده می‌کنند که به دلیل عوارض آن عده‌ای مخالف هستند و در دنیا داروهای دیگری جایگزین کورتون درمانی شده است. درمان دیگری که در این بیماران انجام می‌شود، اوزان درمانی است. اوزون ترکیبی از اکسیژن بوده که خاصیت ضدالتهابی و ترمیم‌کنندگی بافت دارد که در اطراف عصب‌ها و دیسک درگیر تزریق می‌شود و منجر به بهبود بیماری می‌‌شود. در واقع این روش فقط علامت را از بین نمی‌برد بلکه بیماری را درمان می‌کند اما زمانی که از مسکن‌ها استفاده می‌کنیم، علامت را در بیمار از بین می‌بریم اما او را درمان نکرده‌ایم. به همین جهت بیمار برای مدتی احساس خوبی دارد اما بعد از آن علامت‌ها بازمی‌گردند.

رجایی تاکید کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد و بسیار اهمیت دارد توجه به سبک زندگی سالم است. گاهی به بیماران می‌گویم: شما ستون فقرات بسیار خوبی را که خدا به شما داده است با سبک زندگی غلط خراب کرده‌اید! گاهی هر درمانی هم انجام بگیرد بدن به حالت اولیه باز نمی‌گردد. همچنین اگر بیمار بعد از درمان همان روش زندگی غلط را پیش بگیرد مطمئناً با بازگشت علامت‌ها مواجه خواهد شد. من کتابی تحت عنوان «آنچه بیماران در مورد گردن‌درد و کمردرد باید بدانند» برای پیشگیری از دچارشدن به مشکلات کمر و گردن نوشته‌ام. در این کتاب توضیح داده‌ام که به چه شکلی باید، بخوابیم، بشینیم و کار بکنیم که به ستون فقراتمان آسیب نرسد. نکته مهم در انجام حرکت مختلف توجه به بازه زمانی انجام حرکات است. من به بیمارانم می‌گویم شما هر کای می‌توانید انجام دهید اما این حرکات باید با فاصله زمانی انجام شوند. برای مثال اگر ده دقیقه ظرف می‌شورید، پنج دقیقه استراحت کنید. اگر رانندگی می‌کنید هر یک ساعت توقف کرده و کمی قدم بزنید و خم و راست شوید. قرار گرفتن در یک موقعیت برای زمان طولانی باعث ایجاد دیسک کمر می‌شود و به عضلات و اعصاب کمر آسیب می‌زند. ما نباید اجازه بدهیم که درد آغاز شود و بعد استراحت کنیم. در واقع باید پیش از شروع علامت استراحت کرد. به این جهت که درد به معنای آغاز پروسه بیماری است. حتی اگر با مسکن علامت را برطرف کنیم، بیماری به قوت خود باقی است.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha