کد خبر: ارائه-آموزش‌های-درمانی-توسط-مؤسسات-غی
۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۷

عضو هیات ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه آموزش‌های درمانی توسط مؤسسات غیر معتبر و سوءاستفاده از مدارک دوره‌های مجاز طب سنتی را زنگ خطر جدی برای نظام سلامت دانست.

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر علیرضا عباسیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت‌های مؤسسات غیر مجاز در حیطه آموزش‌های طب سنتی اظهار داشت: هر امر مفید و سودمندی که ظرفیت پیشرفت در آن باشد پتانسیل سوءاستفاده نیز دارد، در طب سنتی هم به دلیل ظرفیت‌های بالای آن متأسفانه این مسأله وجود دارد، همچنان‌که می‌بینیم برخی افراد سودجود با سوء‌استفاده از این ظرفیت‌ها و اقبال مردم به آموزش‌های درمانی،  بدون أخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و کسب درآمد از این راه می‌کنند.

وی افزود: به‌طورکلی هرگونه آموزش به عامه مردم اگر در حیطه درمان باشد و یا از مراجع ذی‌صلاح دریافت نشده باشد مجاز نیست؛ اما اگر این آموزش‌ها از مراجع ذی‌صلاح دریافت شده باشد و در حیطه حفظ‌ ‌الصحه یا اصلاح سبک زندگی و خواص گیاهان دارویی به مردم ارائه شود، ایرادی ندارد ضمن اینکه همین آموزش‌های مجاز هم اگر به تجویز دارو برای بیمار بینجامد کاملاً غیرقانونی است و سلامت مردم را در معرض خطر جدی قرا می‌دهد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در خصوص روند قانونی آموزش‌های طب سنتی، گفت: به‌طور خاص در این حوزه آموزش‌ها به این صورت است که سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای با کسب مجوز از وزارت بهداشت یکسری دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند که در حیطه درمان‌گری و دارو نیست؛ افراد علاقه‌مند می‌توانند این دوره‌ها را گذرانده و در انتهای دوره هم مدرک دریافت کنند و پس از دریافت مدرک می‌توانند تنها در آن زمینه‌ی خاص فعالیت کنند. مرکز آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای وزارت بهداشت هم دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برگزار می‌کند؛ به این صورت که پس از تصویب یک دوره خاص، امکان پذیرش فراگیر در آن دوره فراهم می‌شود. همچنین دانشکده‌های طب سنتی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی هم سه دوره آموزش عالی دارند که با قبولی در آزمون ورودی، امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری در این رشته‌ها وجود دارد و غیر از این موارد هر آموزشی در زمره آموزش‌های غیرمجاز قرار می‌گیرد. وی افزود: نکته‌ای که باید مدنظر قرار بدهیم این است که برخی افراد حقیقی و مؤسسات آموزشی از همین آموزش‌های مجاز همچون دوره‌های فنی‌و‌حرفه‌ای سوء‌استفاده می‌کنند؛ به این صورت که با گذراندن دوره‌هایی همچون آشنایی با گیاهان دارویی، از این مؤسسه گواهینامه پایان دوره دریافت می‌کنند و تصور می‌کنند که این مدرک مجوزی است برای انجام طبابت، حاصل این‌گونه اقدامات هم به خطر افتادن سلامت مردم و افزایش آمار شکایات است. این پزشک و متخصص طب ایرانی تصریح کرد: متأسفانه برگزاری دوره‌های آموزشی غیر معتبر که در بسیاری موارد به‌کل دروغین هستند و با شیوه‌های فریبنده اقدام به جذب افراد می‌کنند در حال افزایش هستند. بدیهی است عدم مواجه صحیح و هدفمند با این مسئله تبعات سنگینی برای نظام سلامت در پی خواهد داشت. دکتر عباسیان در خصوص سازوکارهای نظارتی در مواجه هدفمند با این‌گونه مراکز؛ گفت: وقتی پای سلامت مردم در میان باشد مسأله حساسیت زیادی پیدا می‌کند چراکه عدم برخورد با آن قطعاً تبعات سنگینی در پی خواهد داشت و سلامت مردم در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت اما در حال حاضر مرکز قوی در بحث نظارت بر آموزش در سطح وزارت بهداشت نداریم؛ نهادی همچون وزارت بهداشت باید یک مرکزی برای آموزش نظارت بر درمان داشته باشد تا با بررسی در سطح شهر، مراکز غیرمجاز را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند. نهاد دیگری هم با عنوان نظارت بر آموزش نیاز است تا بر محتوای آموزش نظارت داشته باشند. دکتر عباسیان تأکید کرد: اقدامات نظارتی و آگاه‌سازی‌ها باید هم از سوی مردم باشد و هم دولت و حکومت اما با این ملاحظه که امکانات سیستم دولتی محدود است و مردم خود باید قدرت تشخیص داشته باشند و به‌راحتی به این افراد و این‌گونه آموزش‌ها اعتماد نکنند. بنابراین بالا بردن سطح آگاهی مردم بسیار حائز اهمیت است؛ در این خصوص ما می‌توانیم به‌راحتی از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم، این آگاه‌سازی‌ها می‌تواند به‌صورت زنجیره‌ای از فضای مجازی آغاز و موجب آگاه‌سازی مردم در سطح کلان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha