به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال نیوزتودی، هجوم افکار دلایل متفاوتی همچون بالا بودن اضطراب، عدم خواب کافی، مصرف برخی داروها و یا ابتلا به بیماری های خاص، مانند اختلال دوقطبی، دارد.  کارشناسان برای کنترل افکار روش‌های گوناگونی ارائه داده‌اند که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تمرکز روی زمان حال، نه آینده و نه گذشته

برخی از افراد به مواردی که اتفاق نیفتاده و شاید هم هرگز اتفاق نیفتد فکر می‌کنند و برخی دیگر دست از خاطراتی که نمی‌توانند در آنها تغییری ایجاد کنند، برنمی‌دارند. فقط روی زمان حال متمرکز شوید، تا از هجوم افکار گوناگون نجات پیدا کنید.

۲- تنفس عمیق

واکنش‌های فرد نسبت به ترس باعث می‌شود که ضربان قلب و نرخ تنفس او افزایش یابد. این وضعیت زمانی که افکار گوناگون به ذهن هجوم می آورد نیز پیش می‌آید. در اینگونه مواقع با انجام دادن تنفس‌های عمیق می‌توانید از اضطراب و در نتیجه هجوم افکار بکاهید.

۳- انحراف ذهن

وقتی افکار خاصی به سراغ‌تان آمد، با انجام دادن کار مورد علاقه‌تان، ذهن‌تان را آرام کنید. بدین ترتیب فکر خود را به سمت موضوعی دیگر منحرف می‌کنید.

۴- ورزش

بررسی‌های گوناگون نشان داده است که فعالیت‌های منظم ورزشی، نه تنها حال جسم بلکه روح و روان را بسیار خوب می‌کنند. بنابراین برای کنترل افکار هر روز ورزش کنید. پیاده روی و دویدن آهسته یا ورزش های مشابه می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

۵- اسانس اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس ویژگی‌های آرام بخشی دارد. محققان متوجه شده‌اند که استشمام اسانس این گیاه می‌تواند ذهن و فعالیت بیش از حد مغز را آرام کند.

به گزارش طبنا، محققان معتقدند روش‌های فوق، بهترین روش برای رهایی از هجوم افکار هستند که با به کارگیری آنها می‌توانید ذهن خسته‌تان را آرام کنید.

مترجم: نادیا زکالوند